سیدرضا صالحی امیری روز یكشنبه در افتتاحیه نشست چشم انداز
تئاتر استان ها كه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیخته، صاحب فكر و اندیشه و صاحب كلام و نفوذ تصریح كرد: دانش كامل برای ورود تخصصی به این حوزه را ندارم اما برای نخستین بار قصد مطالبه گری اجتماعی از جامعه تئاتری را دارم.
وی با بیان اینكه به نگاه اصحاب
هنر تئاتر برای ارتقای فرهنگ مردمی نیازمندیم، تاكید كرد: باید تلاش جدی برای تقویت این حوزه در جامعه داشته باشیم و در كنار آن به اقتصاد
تئاتر بیاندیشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر اینكه
تئاتر مشروط به دانش می تواند هویت بخش باشد، افزود:
تئاتر نه تنها هویت بخش است بلكه هویت ساز نیز محسوب می شود و باید نگاهی متفاوت به این
هنر به عنوان مادر هنرها داشت.
وی خاطر نشان كرد: در جلسات تئاتری شركت می كنم تا حمایت خود را از این حوزه نشان دهم و این حضور بیشتر جنبه روانشناسانه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان كرد: بر همین اساس معتقدم كه باید به
تئاتر با نگاهی هویت ساز بنگریم.
** گفتمان
تئاتر در دهه چهارم بر اصولی مبتنی است
صالحی امیری با بیان اینكه در دهه چهارم پس از انقلاب اسلامی گفتمان
تئاتر باید بر اجتماعی شدن مبتنی باشد، اظهار كرد: در جامعه امروز چالش اخلاقی به اوج خود رسیده و سرنوشت «آتنا» و «ستایش» فریاد مظلومیت و افول اخلاق است.
وی با تاكید بر اینكه باید به گفتمان اجتماعی حساسیت و توجه نشان دهیم، بیان كرد: به افول اخلاقی دچار شده ایم و حجم آسیب اجتماعی در جامعه ایران نگران كننده شده است.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تن دادن به فروپاشی خانواده، فروپاشی اجتماعی و عدم تداوم حیات اجتماعی را در پی خواهد داشت و خانواده به عنوان مستحكمترین كانون اجتماعی از بین خواهد رفت.
** عدم گفت وگو و مدارا در خانواده جامعه را دچار چالش می كند
صالحی امیری با بیان اینكه طلاق یكی از ابعاد فروپاشی اجتماعی محسوب می شود، تصریح كرد: كاهش گفتمان در خانواده به كمتر از 20 دقیقه به دلیل افزایش تعامل بافضای بیرونی، ناسازگاری اجتماعی را در پی داشته است.
به گفته وی، عدم گفت وگو و مدارا در خانواده جامعه را دچار چالش می كند به همین دلیل آسیب خانواده، چالش اجتماعی را به وجود می آورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه بیگانه شدن افراد جامعه با یكدیگر، عدم حیات نشاط، توجه بیشتر به منافع فردی، مصرف گرایی، كاهش وجود تابلوهای بصری با پیام معنوی از نشانه های آسیب به كانون خانواده است، خاطر نشان كرد: بحران افول اخلاقی در جامعه باعث می شود تا كشته شدن «ستایش» جامعه را نلرزاند و مرگ «آتنا» غم عمیق و عظیم جامعه را بر نمی انگیزد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه رسالت
تئاتر رسالت اجتماعی است خاطرنشان كرد این
هنر باید به مسائل اجتماعی پاسخگو باشد و با ترویج گفتمان، كاهش دهنده آسیب های اجتماعی شود.
صالحی امیری با بیان اینكه این موضوع نفی وضع موجود نیست و به دنبال ارتقای فرهنگ هستیم، تاكید كرد: باید نسبت
تئاتر با هویت دینی، ملی و همبستگی اجتماعی مشخص شود.
وی با طرح این سوال كه آیا در جامعه اتمی و بدون چسب عاطفی امروز
تئاتر می تواند میان افراد ارتباط برقرار كند و یا در جامعه متكثر قومی می تواند رسالت انسجام آفرین خود را به سرانجام برساند، خاطر نشان كرد: ایران جامعه ای با اقوام بسیار است و نیاز دارد كه
هنر تئاتر مانند چسبی قوی، هویت جامعه را تقویت كرده و در سطح ملی مسئولیت وحدت بخشی ملی را تقبل كند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جامعه امروز كه دروغ، شایعه و انگ زنی پررنگ و صداقت، همدلی و همنوایی رنگ باخته، نسبت
تئاتر با اخلاق اجتماعی و ارتباطات فردی نیز بیشتر به چشم می آید.
وی با تاكید بر اینكه سوال مهم در حوزه اخلاق اجتماعی این است كه چرا در جامعه خشونت باید افزایش یابد، اظهار كرد: چرا با اولین چالش ها، نزاع ها شكل می گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسالت ما این است كه در این فضا به جای اینكه به دنبال مقصرها بگردیم نقش خود را در مدارا و سازگاری اجتماعی ایفا كنیم تا خشونت تبلیغ نشود زیرا خشونت پایه گذار آسیب اجتماعی است.
صالحی امیری نقش دیگر
تئاتر را در سرمایه اجتماعی دانست و تاكید كرد: در كنار سرمایه فرهنگی و اقتصادی كه عناصر پیشران جامعه هستند، در سرمایه اجتماعی اعتماد و همدردی متقابل كاهش داشته است.
به گفته وی، امنیت و اعتماد عامل بقای اجتماعی هستند و كمبود آنها در اجتماع بحران ساز می شود.
صالحی امیری با بیان اینكه خانواده مستحكم ترین و مهمترین مركز تولید و بازتولید سرمایه های اجتماعی است، خاطر نشان كرد: در این میان باید نقش
تئاتر در تولید و بازتولید سرمایه های اجتماعی مشخص شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امنیت اجتماعی را دیگر مولفه گفتمان
تئاتر عنوان كرد و گفت: امروزه امنیت تعریف انتزاعی ندارد بلكه در تمامی موارد از جمله خانواده، اقتصادی، تردد، زیست، غذایی و قضایی قابل تعریف است و جامعه نیازمند است تا با اعتماد به تمامی مولفه های این شاخصه ها، امنیت را در مردم ایجاد كند.
به گفته وی، امنیت از شاخصه های اصلی جامعه و زندگی اجتماعی است.
صالحی امیری با اشاره به سبك زندگی به عنوان مولفه دیگر خاطر نشان كرد: در جامعه تغییرات و تحولات جدی روی می دهد و ایران به صورت گسترده ای با تغییرات سرعت و عمیق مواجه است.
وی با بیان اینكه تغییر سبك زندگی در تمامی ابعاد آن از جمله خوراك، پوشاك و حتی تعامل اتفاق افتاده، تاكید كرد: باید توجه كرد كه نقش جامعه بزرگ نمایش برای اصلاح سبك زندگی چه می تواند باشد تا الگوی مصرف از نابسامانی خارج شود یا میزان فروش كتاب نسبت به لوازم آرایشی افزایش یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این سوال كه چرا جامعه پویا و خلاق در حركت نیست و به جای آن دغدغه آینده، همگان را درگیر خود كرده، افزود:
** جامعه امروز نیازمند نشاط است
به گفته وی، از منظر نشاط در جامعه،
تئاتر به عنوان مردمی ترین
هنر نقش مهمی می تواند برعهده بگیرد.
صالحی امیری با طرح این سوال كه چرا طبق آمار 20 درصد جامعه داروی روانبخش مصرف می كنند و با وجود امنیت بالای ایران در جهان، امنیت روان كاهش داشته است، گفت: جامعه
تئاتر نقش مهمی در تبیین مفهوم نشاط دارد تا احساس رضایت درونی در تمام سطوح همكاری، خانوادگی و همسالان افزایش پیدا كند.
وی با تاكید بر اینكه
تئاتر یكی از كانون های ارتقای سبد مصرف فرهنگی جامعه است، گفت: آسیب های اجتماعی محصول فاصله گرفتن جامعه از این سبد است زیرا جامعه ای كه از سلامت اجتماعی و اخلاقی برخوردار باشد الگوی مصرف مشخصی خواهد داشت.
به گفته صالحی امیری،
تئاتر هنر خالصی است كه می تواند در ارتقای سبد فرهنگی جامعه تاثیرگذار باشد.
** پیام افزایش آمار تماشاگران روشن است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آمارها نشان می دهد میزان تماشاگران
تئاتر از دو میلیون و 208 هزار نفر در سال 91 به چهار میلیون و 240 هزار و 712 نفر در سال 95 رسیده كه پیام این افزایش روشن است.
وی افزود: این آمار مشخص می كند كه
تئاتر به سبد مصرف فرهنگی خانوار وارد شده و پیام آن تقویت این
هنر است تا به جایگاه مناسب این آمار دست یابیم و همه خانوارها از آن بهره مند شوند.
به گفته صالحی امیری، با
تئاتر می توان مفاهیم معرفتی و اخلاقی بالاتر و بهتر از هر هنری به جامعه منتقل كرد كه این مهم با 15 هزار نفر فعال در هنرهای نمایشی آسان به نظر می رسد.
وی با بیان اینكه زمینه جذب و گسترش فعالیت جوانان وجود دارد و باید به نسل جدید فضای لازم داده شود، خاطر نشان كرد: جامعه ای كه در گذشته می ماند افول می كند اما می توان با گردش قدرت در جامعه به سمت جوانان، خلاقیت را افزایش داد.
صالحی امیری با بیان اینكه تعداد تماشاخانه های خصوصی از شش تماشاخانه در سال 91 به 49 تماشاخانه در سال 95 رسیده، گفت: این ارقام نشان می دهد، دچار یك خلاء در میزان تماشاخانه ها هستیم و در یك دوره زمانی پنج ساله این میزان را می توان به عدد 500 رساند..
وی همچنین میزان تولیدات نمایش در سال 91 را چهار هزار و 891 و در سال 95 شش هزار و 924 عنوان و تصریح كرد: پیام این آمار نیز این است كه
تئاتر در آستانه جهش ملی قرار گرفته است.
** وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاستگذاری، حمایت و نظارت است
صالحی امیری با بیان اینكه ظرفیت ادبی،
هنر و انسانی در
تئاتر ما وجود دارد تا با
تئاتر منطقه و جهان به رقابت بپردازیم، خاطر نشان كرد: سینمای ایران وقتی از مرزها خارج شد به مهمترین جایزه جهانی دست یافت و
تئاتر نیز می تواند در جهان بدرخشد.
وی افزود:
تئاتر نیز باید به شبكه نمایش خانگی وارد شود، همانطور كه سینما در این جایگاه به موفقیت دست یافت.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمام خانوارها نمی توانند به تماشاخانه ها مراجعه كنند اما می توانیم به تمامی خانه ها وارد شویم و با آنها ارتباط مناسب را برقرار كنیم.
صالحی امیری با بیان اینكه حمایت از هنرهای نمایشی وظیفه ما است، خاطر نشان كرد وظیفه ما سیاستگذاری، حمایت و نظارت است و مسئولیت های اصلی باید به صاحبان و اصحاب
هنر واگذار شود تا جهش اتفاق بیافتاد.