ماجرای حراج سفر چه بود؟
به گزارش هنر شهر، افزایش هزینه های سفر و حذف مسافرت از سبد قشری از خانواده ها برپایه داده های مرکز پژوهش های مجلس، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بر آن داشت تا ایده «حراج سفر» را همزمان با نمایشگاه گردشگری تهران اجرا کند؛ طرحی مبهم که در جریان نمایشگاه چندان هم به چشم نیامد، با این حال، مدیرکل توسعه گردشگری اظهار داشت که این طرح از جانب برخی از استان ها برای اوقات خلوتی سفر و نه برای زمان شلوغی مثل نوروز، به اجرا درآمده است.
مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با ابهام ها و جزئیات طرح «حراج سفر» که همزمان با نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی گردید، اما طبق بررسی ها از جانب معدود استان ها با اعمال تخفیف هایی ۱۰ تا ۲۰ درصد برای سفر در ماه خلوت اسفند به اجرا گذاشته شد، توضیح داد: ما از استان ها خواسته ایم زمینه ای را فراهم نمایند تا خدمات خویش را با نرخی مناسب برای زمان های خلوت سال عرضه کنند. سفر یک دوره پیک و شلوغی دارد که قاعدتا قیمتها در آن دوره بالاتر است و یک زمان هایی هم خلوت است و سفر کم تر صورت می گیرد. از استان ها خواسته ایم این زمان ها را شناسایی کنند و برای آن دوره، خدمات سفر را با نرخ های بهتر و یا با تخفیف عرضه کنند تا مردم بر آن اساس، برای یک سال آینده خود برنامه ریزی کنند.
او افزود: حقیقت اینست که اقامتگاه ها تنوع خوبی دارند، به خصوص از زمانیکه بومگردی ها در کشور شکل گرفته اند. از سویی، اضافه شدن مجموعه های متنوع اقامتی، سبب شده است از نظر ظاهر و قمیت، بخش اقامت تنوع داشته باشد، بگونه ای که می توانیم بگوییم برای همه اقشار جامعه با قیمت های متنوع، اقامتگاه وجود دارد.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در جواب این مورد که در تعیین قیمت، طبیعتا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نقش کاملی ندارد و بخش های دیگر باید مشارکت کنند، مثلاً سازمان و شرکتهای هواپیمایی که قیمت های آن بخصوص برای تعطیلات نوروز بشکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، اظهار نمود: اتفاقا بزرگترین مشکل ما در حوزه حمل و نقل است. مثلاً هواپیما، ما حتی در ایام عادی سال با کمبود بلیت با قیمت مناسب مواجهیم، چه برسد به زمان های شلوغی و پیک سفر. البته در رابطه با اقامت به جز ایام پیک (زمان شلوغی سفر) مشکل آنچنانی نداریم.
او در رابطه با این که با چنین کمبودی چگونه می شود «حراج سفر» را راه اندازی کرد؟ اظهار داشت: این واقعیتی است که وجود دارد، ولی ما از استان ها خواسته ایم در این طرح مشارکت داشته باشند و برخی از آنها مثل سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از استانهای جنوبی، این طرح را در نمایشگاه به اجرا گذاشتند تا برای یک سال آینده به برنامه ریزی مسافران کمک کنند. برخی هم تخفیف هایی را روی بسته های سفر اعمال کردند.
فاطمی همچنن به تبعات کمبود وسایل نقلیه عمومی در سفرها، اشاره نمود و اضافه کرد: وقتی حمل و نقل عمومی کم باشد، مردم سراغ خودروی شخصی می روند که مخاطرات خویش را دارد. پیشبینی می نماییم سال جاری حتی بیشتر از سال قبل با حجم خودرو های شخصی مواجه باشیم که قاعدتا مصرف سوخت را هم بالا می برد و امکان دارد مشکلاتی در این عرصه داشته باشیم، که البته برای نوروز، قبل از آغاز سفرها نشست هایی را برگزار کرده ایم که با کمترین مشکل از این شرایط عبور نماییم. به هر حال باید در وضع موجود ما باید بگونه ای از امکانات استفاده نماییم، چون نمی توانیم تأمین زیرساخت نماییم، در حوزهی اختیار ما هم نیست. ما فقط مجبوریم این وضعیت را با داشته های خود پیش ببریم.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در تأکید باردیگر اظهار داشت: نگرانی جدی ما در رابطه با سفرهای سال جاری، افزایش حجم خودرو های شخصی در سفرهاست که حجم سوانح و مصرف سوخت را زیاد می کند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب