گزارشی از کارهای امنیتی یک سازمان خاص

گزارشی از کارهای امنیتی یک سازمان خاص هنر شهر: سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان با جذب نیروهای بومی مناطق کُرد نشین خصوصاً استان کردستان به سرعت گسترش یافت و در عملیات پاکسازی مناطق تصرف شده به دست ضد انقلاب مشارکت کرد.



به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، فرهنگ و امنیت پایدار، محوری ترین موضوع در یک منطقه جغرافیایی است. با پیروزی انقلاب اسلامی دخالت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیگانگان شروع شد. آنها می خواستند با نفوذ در مناطق کُرد نشین و اهل سنت به برانگیختن آتش تعصبات مذهبی، فرهنگی و قومیتی در منطقه بپردازند، اما این توطئه بیگانگان و با هوشیاری مردم خنثی شد.

در دوره تسلط ضدّ انقلاب بر مناطق کُرد نشین، مردم مسلمان کُرد به شیوه های مختلف مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و خیلی از آنها ناچار شدند به شهرهای مختلف یا استانهای هم جوار، همچون کرمانشاه مهاجرت کنند. این وضعیت، زمینه تشکیل «سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان» را فراهم نمود و شهید محمّد بروجردی فرمانده سپاه غرب کشور در پاییز سال ۱۳۵۸ با همکاری مهاجران، این سازمان را تأسیس کرد.

بیشتر بخوانید:
داستان شکنجه های عجیب و غریب کومله و دموکرات و یک بمباران وحشیانه
روایت یک «پیشمرگ کُرد» از سرلشگر شهید حسین شهرامفر
شیوه شکستن حکم اعدام توسط شهید بروجردی
سربازان من باید مثل شیر راه بروند


سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان با جذب نیروهای بومی مناطق کُرد نشین خصوصاً استان کردستان به سرعت گسترش یافت و در عملیات پاکسازی مناطق تصرف شده به دست ضد انقلاب مشارکت کرد. این سازمان در سال ۱۳۶۲ با تصمیم مسئولان در سپاه پاسداران ادغام شد. پس از آن عدّه ای از اعضاء سازمان به مشاغل و فعّالیت های سابق خود برگشتند و عدّه ای هم لباس سبز سپاه برتن کردند.

تجلّی اعتماد و حضور سازمان یافته مردم در تامین امنیّت پایدار کردستان و نقش و کارکرد امنیّتی آن به عنوان یکی از مهم ترین تجربه های عملی جمهوری اسلامی ایران در حل بحران های داخلی برمبنای مشارکت فعال مردم تلقی می شود.

نقش نیروهای پیشمرگه کُرد مسلمان ایرانی را می توان در چند حوزه مورد کنکاش قرار داد:
الف) شناسایی مناطق جنگی حساس و استراتژیک: نیروهای بسیجی غیربومی شناختی از محل عملیات نداشتند و اگر نیروهای پیشمرگه ی کرد مسلمان نبودند احتمال لطمه جدی به نیروهای سپاه و بسیجی غیربومی وجود داشت.

ب) انتقال اخبار و حرکات بعثی ها به نیروهای ایرانی: باتوجه به حضور دائمی نیروها در مناطق مرزی خیلی از تحرکات دشمن را به نیروهای خودی اعلام می کردند.

ج) اقدامات فرهنگی در بین مردم کُرد: خیلی از نیروهای پیشمرگه کرد مسلمان در بین طوایف و روستاها حاضر می شدند و مردم محلی را با مواضع نظام ایران اسلامی آشنا می کردند. از این راه هم به جذب نیروها کمک می کردند و هم قلوب مردم کردستان را با نظام همراه می کردند. در حقیقت بخش اعظمی از کردهای ایران و عراق به صدام علاقه ای نداشتند برای اینکه صدام در عملکرد خود طرفدار اندیشه ی ناسیونالیسم عربی بود که این خود می توانست موجب حمله به مناطق کُردنشین ایران و عراق شود که از قضا این اتفاق نیز به کرات افتاد.




منبع:

1403/07/06
11:42:52
0.0 / 5
142
تگهای خبر: فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است