اركسترهای دولتی زیرذره بین مهر-۶؛
از تبلیغات موثر و گسترده بی نصیب بودیم
به گزارش هنر شهر یکی از آهنگسازان، نوازندگان و کارشناسان حوزه موسیقی اعتقاد دارد مهم ترین نکته ای که میتوان درباره عملکرد ارکسترهای دولتی به آن توجه کرد، جایگاه موسیقی در مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی است.
هادی آرزم از نوازندگان، آهنگسازان و کارشناسان حوزه موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارزیابی خود از عملکرد ارکسترهای دولتی در سالهای اخیر بیان نمود: بطور حتم نخستین نکته ای که می توانیم برای زیر ذره بین قرار دادن عملکرد ارکسترهای دولتی روی آن تمرکز نماییم و بعد درباره آن قضاوت های لازم را انجام دهیم قرار گرفتن در شرایط کرونایی است که بی انصافی محض است اگر بخواهیم ارزیابی منتقدانه ای از شرایط مدیریت ارکسترها داشته باشیم اما این پدیده مهم و تاثیرگذاری که دنیا را تحت تأثیر خود قرار داد، نادیده بگیریم. ازاین رو آنچه در این میان می تواند مورد توجه قرار گیرد در نظر گرفتن شرایطی است که طبیعتاً بر عملکرد مجموعه های فرهنگی هنری تاثیرات منفی خویش را به جای گذاشته است.
اما و اگرهای تبلیغ برای شنیدن موسیقی خوب!
نوازنده اسبق ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی اضافه کرد: امروز ما در شرایطی هستیم که تبلیغ برای شنیدن موسیقی که به معنی و مفهوم مطلق کلمه اندیشه محور و مبتنی بر بالا بردن سطح تفکر و آگاهی مخاطب است، امری ضروری می باشد. شرایطی که اساسا و حتما مدیران ارکسترهای دولتی چه در گذشته و چه در مقطع فعلی روی آن تمرکز ویژه ای می کردند تا بتوانند بر طبق این برنامه ریزی تبلیغاتی، مردم را به سمت شنیدن موسیقی خوب هدایت کنند. ازاین رو اگر تا به امروز می توانستیم در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغ فعالیت ارکسترهای دولتی عملکرد بهتری را تجربه می کردیم طبیعتاً طیف بیشتری از مخاطبان از فعالیت چنین ارکسترهایی با خبر می شدند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که در این سال ها مبحث تبلیغات آثار موسیقایی یکی از پرچالش ترین بخش در فرایند اطلاع رسانی آثار موسیقایی بوده که بخشی از عملکرد ارکسترها را تحت تأثیر خود قرار داده است.
این نوازنده ویولن بیان نمود: ای کاش حالا که موقعیتی برای ارزیابی و سنجش عملکرد ارکسترهای دولتی توسط رسانه ها به وجود آمده فضایی به وجود آید که بتوان پیرو آن شاهد ایجاد شرایطی بود که تبلیغات این جنس از موسیقی با محوریت ارکسترهای دولتی در رسانه ملی پیش روی مخاطبان قرار گیرد. موضوعی که می توانست در این سال ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد و فضایی را فراهم سازد که مردم با عملکرد مجموعه هایی که متولی تولید موسیقی خوب و دارای اعتبار هستند بیشتر آشنا گردند. به هر حال تبلیغ برای شنیدن موسیقی جدی یکی از مهم ترین نکاتی است که همه دست اندرکاران و متولیان فرهنگی کشور باید روی آن تمرکز ویژه ای داشته باشند، شرایطی که اساسا با چالش هایی از بیرون مواجه می باشد اما بر این باورم برای رفع این چالش میتوان چارچوب هدف مند تری را برای عملکرد ارکسترها ترسیم کرد.
طرح چند دغدغه برای نحوه استخدام نوازندگان در ارکسترهای دولتی
آرزم که طی سالهای اخیر در ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما فعالیت دارد به کمبود نوازندگان با تجربه در ارکسترهای دولتی هم بعنوان یکی دیگر از نکات مطرح شده در حوزه عملکرد ارکسترهای این بخش اشاره نمود و اظهار داشت: طبیعتاً وقتی بعضی از همکاران نوازنده ما به لحاظ قوانین اداری در معرض بازنشستگی قرار می گیرند، استخدام و بهره مندی از فعالیتهای هنری شان هم در ارکسترهای دولتی تحت تأثیر قوانین اداری اجتناب ناپذیری قرار می گیرد. در این راه وقتی به علت همین شرایط این هنرمندان یک به یک از ارکسترها خارج می شوند، طبیعتاً مجموعه ارکسترهای دولتی با خلاء زیادی در حوزه تجربه مواجه می شود. به عبارتی از یک سو شاهد ورود نوازندگان آینده دار و مستعد حوزه موسیقی هستیم که بسیار دارای ارزش است، اما از طرفی شاهد خروج هنرمندان کارکشته و با تجربه ای هستیم که خروج این چنینی آنها امکان دارد از کیفیت ارکسترها بکاهد. بنابراین بهتر است در این حوزه هم برنامه ریزی سنجیده ای صورت گیرد که ارکسترهای دولتی به صورت توامان شاهد حضور هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان باشند. چون حضور در ارکسترها علاوه بر استعداد و دارا بودن تکنیک های در رابطه با نوازندگی دربرگیرنده نکات دیگری است که پیشکسوتان این عرصه می توانند بهترین پل ارتباطی در این عرصه باشند.
این مدرس و آهنگساز که طی سالهای اخیر بعنوان مشاور و کارشناس، همکاریهای بسیاری با سازمان صدا و سیما و مجموعه های موسیقایی مختلف در برنامه های مذهبی و فرهنگی داشته است، در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: متاسفانه ما امروز در شرایطی هستیم که موسیقی ملی مان را درحال پیشرفت نمی بینیم. این فرایند هم دربرگیرنده نکات بسیاری است که صرفا به مبحث عملکرد ارکسترهای دولتی باز نمی گردد، چون که حداقل در این دو سال کرونا با موسیقی کاری کرد که واقعاً جای هرگونه پیشرفت و کاری را از ما گرفت و ما دیدیم که ارکسترها در تمامی بخش ها در حالت رکود قرار گرفتند. اما کار ما دقیقاً از جایی آغاز می شود که به امید خدا بتوانیم از کرونا عبور نماییم و بعد از آن ماجرا را به سمتی هدایت نماییم که ارکسترها با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت گذشته به شرایطی برسند که مدیریت منسجم و موثری را تجربه کنند که نخستین دستاورد آن اساسا به سمت افزایش مخاطب خواهد رفت. پس وقتی چنین شرایطی ایجاد شود و مدیریت ارکسترها در هر مجموعه دولتی بتواند در مقابل مشکلات و حاشیه های بیرون از حوزه موسیقی هم طراحی و ایده پردازی کند، آن وقت می توانیم شاهد اتفاقات موثر تری در حوزه عملکرد ارکسترها باشیم.
منبع: honareshahr.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب