هفت روز سیما در مهر؛

مهران مدیری و نجات اورژانسی هیولا، مهاجرت علیفر روی موج یك گاف!

مهران مدیری و نجات اورژانسی هیولا، مهاجرت علیفر روی موج یك گاف! به گزارش هنر شهر گزارش جنجالی سرهنگ علیفر، گریم عجیب نرگس محمدی در فصل سوم ستایش و آخر بندی غیرمنتظره هیولا از مهمترین رویدادهای هفته گذشته بودند كه به مرور آنها پرداخته ایم.



خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است كه مقرر است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.
در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در كنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی كه به رغم غیررسمی بودن می توانند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۲۸ شهریورماه می توانید با نهمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبكه نمایش خانگی در هفته ای كه گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.
چهره هفته؛ نرگس محمدی و گریمی كه چهره شد
چهره پردازی نرگس محمدی در نقش ستایش، همزمان با آغاز پخش فصل سوم سریال، سوژه مردم و رسانه ها شد. نخستین قسمت از فصل سوم سریال «ستایش» در حالی روی آنتن شبكه سه سیما رفت كه به رغم گذشت زمان در داستان، نرگس محمدی بازیگر این سریال چهره و گریم جوان تری نسبت به فصل قبلی داشت!
نرگس محمدی در فصل اول «ستایش» ۲۰ سال و در ستایش دو و سه ۴۰ سال دارد اما در فصل دوم صورت او چروكیده تر است و حتی برای نشان دادن اینكه پیر شده است عینك می زند.
در فصل سوم «ستایش» كه ابتدای هفته روی آنتن رفت صورت او جوان است و هیچ آثاری از پیری در او دیده نمی گردد در حالیكه در این فصل دختر و پسر بزرگ دارد و مهدی سلوكی در نقش پسر او بازی می كند.

نكته جالب برای خیلی از كاربران شبكه های اجتماعی كه این چهره پردازی را نقد می كردند این بود كه علاوه بر مقایسه چهره نرگس محمدی در دو فصل سریال چهره او را در كنار سریال دیگرش با نام «بوی باران» كه چندی قبل از شبكه یك سیما پخش گردید قرار دادند؛ نرگس محمدی در این سریال در نقش ترانه دختر جوانی بود كه در آستانه ازدواج است و اتفاقا مهدی سلوكی در آن سریال نقش برادر وی را بازی می كرد و حالا با همان گریم در سریال دیگری مادر مهدی سلوكی شده است!
نكته دیگر درباره حضور نرگس محمدی در سریال «بوی باران» (عروس تاریكی) این است كه عباس نعمتی نویسنده این سریال در مصاحبه ای درباره نقش او گفته است كه خودش اصرار داشته است در این سریال نقش ترانه را بازی كند چون فكر می كرده تجربه نویی است.
نعمتی در این مصاحبه كه با خبرآنلاین داشته توضیح كاملی در اینباره می دهد و می گوید: «من و آقای معظمی و آقای تخت كشیان ابتدا در مقابل این پیشنهاد خانم محمدی مقاومت كردیم، یك ماهی كلنجار داشتیم، او نقش دختر مذهبی و مثبت را اینجا بازی می كند و در ستایش هم دختر مثبت و مذهبی بود. خانم محمدی می گفت اتفاقاً دلیل اینكه دوست دارم ترانه را بازی كنم این است كه این نقش با اینكه مثبت است با ستایش متفاوت می باشد و تجربه نویی است. البته خانم محمدی به نقش خیلی می آمد. وقتی وارد صحنه می شود، خودش یك كاراكتر خواهری دارد و این كاراكتر در وجود خودش هست. منتهی در ستایش واقعا اینقدر پیگیر و سمج و جنگنده نیست.»
با این حال علیرغم همه خبرها و حتی نظرهای مردم كه در شبكه های اجتماعی مختلف در این چند وقت درباره چهره پردازی نرگس محمدی در حال انتشار می باشد و برخی به شوخی او را به «بنجامین باتن سینمای ایران» نامیدند او هنوز هیچ گونه واكنشی نسبت به این نظرات نداشته است.
حاشیه هفته؛ محرومیت آقای گزارشگر؟
سرهنگ علیفر اخیراً یك رقابت فوتبالی را گزارش كرد كه حاشیه های زیادی را برایش رقم زد. وی در جریان بازی رئال مادرید و لوانته، در حالی بازیكنان را معرفی نمود كه از سیدجلال حسینی، كاپیتان باشگاه پرسپولیس بعنوان بازیكن لوانته یاد كرد و او را هافبك این تیم دانست!

بعد از این اتفاق سایت شبكه ورزش طی اطلاعیه ای اعلام كرد؛ «در پی اشتباه فاحش علیرضا علیفر در گزارش بازی امروز رئال مادرید و لوانته، شبكه ورزش سیما اعلام نمود به منظور بررسی بیشتر درباره علل بروز این اشتباه، ایشان تا اطلاع ثانوی از گزارش مسابقات در این شبكه محروم خواهند بود و بعد از بررسی بیشتر موضوع، مدت زمان قطعی محرومیت ایشان اعلام خواهد شد»
این نخستین بار نیست كه علیفر گرفتار چنین اشتباهات فاحشی می شود با این وجود وی در مصاحبه ای با یكی از رسانه ها در جواب پاسخ به این سؤال كه برخی فكر می كنند این اشتباهات از سر عمد انجام می شود، بیان كرده بود «من با این سابقه و ۲۵ سال كاری كه انجام دادم، در حد و اندازه های خودم مشهور هستم و نیازی به انجام دادن این كارها ندارم. من در خیابان با عینك و كلاه، حاضر می شوم تا مردم من را نشناسند، چون شناخته شدن هیچ سودی برای من ندارد و فقط باید عكس بیندازم و درباره حرف هایی كه در گزارش هایم گفته ام صحبت نماییم. این صحبت هایی كه مطرح می شود برای جوانی است كه می خواهد با این كار مطرح شود و اسمش بر سر زبان ها بیفتد و من نیازی به این كارها ندارم.»
علیفر پس از تعلیق خود هم در مصاحبه ای از تماسهای شبكه های ماهواره ای برای گزارشگری گفت و اعلام نمود: «بحث مهاجرت من صحت دارد. در ایام اخیر تماسهای زیادی از شبكه های خارجی برای همكاری دریافت كرده ام و مشغول ارزیابی پیشنهادات هستم. شك نكنید با عنایت به اعتقاداتم به جایی نمی روم كه با دین، مذهب و استقلال كشورمان منافاتی داشته باشد.»
اتفاق ویژه؛ پایان بندی تلخ اما نجات بخش «هیولا»
مهران مدیری پس از قهوه تلخ و اتفاقی كه برای این سریال افتاد به تلویزیون آمد و برای تلویزیون سریال «درحاشیه» و تاك شو شبانه «دورهمی» را ساخت. با این وجود در همین سال ها هم بارها بازیگران این سریال كه میهمان وی در «دورهمی» و یا حتی دیگر برنامه ها بودند به دلخوری مردم از نداشتن آخر بندی سریال «قهوه تلخ» اشاره كردند.
«قهوه تلخ» شروع بسیار خوبی داشت اما آخر آن یك شكست كامل برای مدیری بود و حتی سبب بی اطمینانی مردم به شبكه نمایش خانگی شد. بعد از چند تجربه ناموفق دیگر اما مدیری با ساخت «هیولا» اما یك مرتبه دیگر توانست قدرت و هوشمندی این بازیگر و كارگردان مطرح تلویزیون و سینما را در شناسایی ذائقه مخاطب نشان دهد.

در چند سال گذشته سریال «شهرزاد» پیشتاز فروش بالا در بین همه آمارهایی بود كه در شبكه نمایش خانگی عرضه می شد اما آمار تماشای آنلاین سریال «هیولا» نشان داد كه حتی در جایی ركورد این سریال را هم زده است.
از جمله علل موفقیت «هیولا» همكاری باردیگر پیمان قاسم خانی و مهران مدیری پس از سال ها بود كه باآنكه انتظار می رفت به فیلمنامه قوی تری منجر شود اما باز هم توانست درصد زیادی از مخاطبان علاقمند به خرید محصولات شبكه نمایش خانگی را راضی و حتی بسیاری را به تماشای این سریال ترغیب كند.
از دیگر علل موفقیت مهران مدیری تركیب تیم بازیگرانش در این سریال بود. او كه معمولا بازیگران ثابتی در مجموعه هایش به ایفای نقش می پردازند و تغییر چندانی در تركیب كارهایش دیده نمی گردد این دفعه ایفای نقش های سریال را از اصلی تا فرعی به بازیگرانی سپرد كه برخی شان حتی تجربه ای در این فضا نداشتند. درخشش فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی در همین راستا تبدیل به برگ برنده سریال شد.
پایان توزیع سریال «هیولا» هم مهر تاییدی بر این موفقیت ها بود بخصوص كه آخر بندی این سریال توانست مخاطبانش را هم راضی و از قید آخر بندی های كلیشه ای كه فیلم و سریال ها گرفتارش می شوند، رها كند.
در این آخر بندی پس از همه اتفاقات و ماجراهایی كه برای مهران مدیری در نقش كامران كامروا و فرهاد اصلانی در نقش هوشنگ شرافت رخ می دهد، سرنوشت شرافت یك مرتبه دیگر با یك اسكناس تقلبی گره می خورد تا این دفعه به جای یك آخر خوش و انضمامی، شاهد یكی از واقعی ترین واكنش ها از كاراكتر اصلی یك سریال باشیم. واكنشی كه در آخرین دقایق سریال «هیولا» توانست این پروژه را از شكست نجات دهد؛ چه اینكه با عنایت به افت مشهود سریال در خط سیر روایت در قسمت های پایانی، یك آخر كلیشه ای می توانست تبدیل به تیر خلاص به كل سریال شود كه مهران مدیری و پیمان قاسم خانی هوشمندانه از آن گریختند.
البته این آخر بندی ظاهرا خیلی هم سهل الوصول نبوده و در مقابل ملاحظات وزارت ارشاد، عوامل تولید كننده سریال بر اختتامیه مورد نظر خود در سریال پافشاری كرده اند.
سینما در سیما؛ سینما در خدمت سیما
یكی از كاركردهای تلویزیون برنامه ریزی در مناسبت های ملی و مذهبی و برنامه سازی برای این مناسبت هاست اما خلاف آنچه مورد انتظار است تلویزیون در همین مناسبت ها كه در تقویم هم ثابت هستند كمتر دست به خلاقیت ها و كارهای جدید می زند.

یكشنبه ۳۱ شهریور هفته دفاع مقدس شروع می شود و تلویزیون در بخش نمایشی مینی سریالی نه در باكس اصلی شبكه ها و نه حتی در ساعت های دیگر ندارد. باآنكه برنامه های مختلف مستند، گفتگو، مصاحبه و... برای این هفته تدارك دیده شده كه باز هم بیشتر آنها عاری از خلاقیت است با این وجود در ساختار نمایشی، شبكه های سیما باردیگر به فیلم های سینمای ایران متوسل شده اند و مقرر است برخی از آثار شاخص سینمایی و همینطور فیلم های خاطره انگیز در حوزه دفاع مقدس پخش شود.
به نوعی می توان گفت در نبود سریال و كارهای نمایشی تلویزیونی، سینما به خدمت این مدیوم رسانه ای آمده است تا جای خالی آثار متنوع در این یك هفته در شبكه های سیما احساس نشود. بدین سان به رسم هرساله و حتی مناسبت های مشابه فیلم هایی مثل «چ»، «آژانس شیشه ای»، «سفر به چزابه»، «كیمیا» و... از كارگردانان مطرح سینمای ایران روی آنتن می رود.
پیشنهاد ویژه؛ رادیو در قاب سیما
شبكه نسیم از آغاز محرم باكسی با عنوان «نمای رادیو» در نظر گرفت كه در دهه اول محرم به پخش یك سریال رادیویی اختصاص داشت.
سریال های رادیویی در اداره كل هنرهای نمایشی رادیو تولید و ضبط می شوند و معمولا از راه رادیو نمایش و یا دیگر شبكه های رادیویی روی آنتن می روند و برای نخستین بار این نمایش های رادیویی از سوی شبكه نسیم به صورت تصویری هم ضبط و از شبكه پخش شدند. پخش نمایش رادیویی «مهاجرین خاك سرخ» شروع این اتفاق بود كه با بازخوردهای خوبی هم همراه شد.
ظاهرا مقرر است این باكس ادامه داشته باشد و در هفته دفاع مقدس یك نمایش دیگر بر مبنای رمان طنز دفاع مقدسی «گردان قاطرچی ها» نوشته داوود امیریان پخش خواهد شد.
این نمایش به تهیه كنندگی اشرف السادات اشرف نژاد و گویندگی میرطاهر مظلومی در هفت قسمت تولید شده است.

1398/06/28
21:03:21
5.0 / 5
3960
تگهای خبر: آنتن , آنلاین , بازیگر , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است