یک تفاهمنامه در جهت امنیت شغلی در سینما به امضا رسید

یک تفاهمنامه در جهت امنیت شغلی در سینما به امضا رسید به گزارش هنر شهر، تفاهمنامه ای در جهت امنیت شغلی بین دو صنف سینمایی به امضا رسید.


نشستی با حضور فریدون جیرانی، محمد رضا عرب، سامان سالور، دانش اقباشاوی، مهدی جعفری، اصغر نعیمی و وحید موسائیان هیأت مدیره کانون کارگردانان سینمای ایران و محمد فوقانی، علی نیک رفتار، امیر عابدی، حسن شجاعی اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران، جهت بررسی چالش های چگونگی اجرای امنیت شغلی و امضای تفاهم نامه ای دراین خصوص در خانه سینما شماره ۲ انجام شد.

به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش رسیده در آغاز این جلسه محمد فوقانی با اشاره به چالش های عکاسی فیلم و دغدغه انجمن صنفی عکاسان سینما دراین خصوص اصرار کرد که به سبب ایجاد بهتر امنیت شغلی، کارگردانان سینمای ایران که از ارکان مهم و هدایت گر آثار سینمایی و نمایش خانگی هستند نسبت به حضور عکاس حرفه ای در آثارشان حساس تر باشند و با دقت و وسواس بیشتری به این مساله نگاه کنند، چون که در نهایت خروجی تبلیغات آنها که مهم ترین بخش آن عکس است تأثیر مستقیمی در نحوه معرفی محصول دارد.
امیرعابدی هم در ادامه با تاکید براینکه نیاز است کارگردان به تصاویر اثرش حساس باشد، اضافه کرد: طبیعی است که فیلمها طی سالیان به فراموشی سپرده می شوند، اما عکس ها که اساسا روایتی است از شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه همواره باقی می مانند.
وی افزود: باید به این مساله هم توجه کرد که عکاسی سینما باتوجه به تجهیزاتی که عکاس به همراه دارد در مقابل دستمزدی که عکاس می گیرد رقم چندانی نیست. اما حضور عکاس حرفه ای برگ برنده یک اثر سینمایی یا نمایش خانگی شمرده می شود.
علی نیک رفتار هم در ادامه اظهار داشت: قبل از این هم جلسات مختلفی از سوی انجمن عکاسان سینما با کانون کارگردانان برگزار شده است و هدف از جلسات این است که عکاسان حرفه ای سینما مورد حمایت اعضای کانون کارگردانان قرار بگیرند. باید به این مساله واقف باشیم که اساسا عکاسان حرفه ای سینما به آگاهی در کارشان رسیده اند که نتیجه نهایی کارشان برای تهیه کننده و کارگردان رضایت بخش است. این حرف به این معنا نیست که ما مانعی برای کار عکاسان غیر صنف ایجاد می نماییم، بلکه بنظر می رسد از گذشته تا به امروز عکاسی سینما برای عده ای که دغدغه این حرفه را ندارند مجوزی برای ورود به سینما است و عکاسان غیر حرفه ای به ماهیت اصلی عکاسی فیلم ضربه می زنند.
حسن شجاعی هم در ادامه اظهار داشت: نگاه کارگردانان سینما برای عکاسان مهم می باشد و دوست داریم نگاه شما به عکاسی فیلم سخت گیرانه باشد و از عکاسان حرفه ای و عضو صنف بیشتراستفاده کنید. اینروزها بحث حضور عکاسان غیر حرفه ای در سینما بیش از سابق است. عکاسانی که نمی توانند خواسته تهیه کننده و کارگردان را در تبلیغات اثر برآورده کنند و تصور می کنم میتوان به این مساله پر اهمیت توجه ویژه ای داشت.
فریدون جیرانی در ادامه این جلسه اظهار داشت: باید بپذیریم که نسل ها تغییر می کنند و نسل جدید جایگزین می گردد. یاد حسین ملکی و رضا بانکی بخیر. عکاسان پیش از شما بودند. نسل عوض شده و عکاسان دیگری جای آنها را گرفته اند. موضوعی که از ابتدا به آن اشاره کردید دو وجه دارد. وجه کیفی آن بطور قطع مهم می باشد. یعنی کارگردان از عکس دفاع کند. همچنان که باید از فیلمبردار و باقی همکارانش در یک فیلم یا سریال دفاع کند. موضوعی که باید درنظر بگیرد هم این است که اساسا به نسل جدید امکان بدهید که وارد شوند و تجربه کنند. حرف های شما بر مبنای حساسیت کارگردان نسبت به عکس بسیار مهم و درست است. ما در این جلسات می توانیم به یک چشم انداز و چاره مشترک برسیم و باید به این مساله صنفی نگاه شود.
محمدرضا عرب هم اصرار کرد که باید به این مساله آگاه باشیم که کمی تغییر نسل داده ایم و سینما هم از چرخه خانواده ها خارج شده است.
او اضافه کرد: خوشبختانه شما راه را برای عکاسان تازه کار باز گذاشتید که با اجازه گرفتن از صنف شما پیش از ورود به پروژه می توانند مشغول بکار شوند. این مسیر باید شکل و شمایل خاص خودش را پیدا کند. پیشنهادم برگزاری ورک شاپ بین کانون کارگردان ها و عکاسان سینما است. به نظر من زمانی که تریبون داشته باشیم می توانیم در مورد کیفیت عکس صحبت نماییم.
سامان سالور هم در قسمت دیگری از این جلسه اظهار داشت: دغدغه شما را ما هم در کانون کارگردانان داریم. خیلی وقت ها سازندگان آثاری که در پلت فرم یا سینما ایجاد می شود را نمی شناسیم! به شخصه علاقمند عکاسی و فیلمبرداری و قاب زیبا هستم. بطور قطع یک فریم عکس خیلی وقت ها می تواند سند تاریخی یک فیلم باشد ویا بهترین معرف فیلم باشد. معتقدم که به مرور زمان ویترین سینما به صفحه کوچک موبایل منتقل شده است. خیلی چیزها به این صفحه کوچک آمده، اما همچنان اهمیت یک فریم عکس را درک می کنم. در کارهای اخیر هم تجربه کرده ام که گاهی یک فریم عکس را ازسکانسی که فیلمبرداری کرده ام بیشتر دوستش داشتم. تلاش کرده ایم همیشه روابط جای خودش را به ضوابط بدهد واز آنهایی که سالها است در این حوزه کار می کنند استفاده نمائیم.
سالور اضافه کرد: خیلی از اوقات عکاس توسط تهیه کننده به پروژه معرفی می شود و شاید کارگردان در بین مشغله های بی شماری که دارد این بخش کمی از چشم اش پنهان می ماند. اما حقیقت این است که نگرانی انجمن عکاسان سینما را کاملا درک می کنم و پیشنهادم برگزاری چنین جلساتی با تهیه کنندگان هم هست تا در نهایت این صحبت ها به یک تفاهم نامه اجرایی ختم شود و قدرت اجرایی داشته باشد تا عکاسی که مورد تایید صنف شما نیست نتواند کار کند. این که قدرت اجرایی این ماجرا چقدر می تواند قانونی و صنفی باشد را نمی دانم.
او در قسمت دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: این بدعت جدید پلت فرم ها را متوجه نمی شوم که غیر از عکاسی که در صحنه حضور دارد عده ای دیگر برای تبلیغات سریال عکاسی می کنند!؟ وقتی بهترین عکس ها را در صحنه داریم که معرفی بهتری از اثر است چرا باید تن بدهیم به تصاویر تکراری تبلیغاتی از سریال ها؟ این هم موضوعی است که باید در مورد آن صحبت شود.
دانش اقباشاوی نیر در قسمت دیگری از این جلسه اظهار داشت: مادر سینما عکاسی است. دوره ای که فیلم کوتاه می ساختیم یا دستیار کارگردان هایی بودم که عکس برای آنها مهم بود ارزش و جایگاه واقعی عکس مشخص تر بود. هم اکنون دوره تهیه کننده محوری هم نیست. سرمایه محور است. پیشنهاد من هم به انجمن عکاسان این است که کمی شرایط عضویت را ساده تر بکنند.
فوقانی در ادامه صحبت های اقباشاوی اصرار کرد که هم اکنون هم شرایط عضویت در انجمن عکاسان سینما پیچیده و سخت نیست. اما خیلی از عکاسانی که صرفاً با داشتن دوربین عکاس فیلم یا سریال می شوند و مراحل حضور در صنف را رعایت نمی کنند، طبیعتا خروجی خوبی هم برای آثار سینمایی و نمایش خانگی ندارند.
مهدی جعفری هم در قسمت دیگری از این جلسه با اشاره به این که از یک درد مشترک به سبب امنیت شغلی صحبت می نماییم اضافه کرد: هم اکنون همه چیز سرمایه سالاری است. اگر تهیه کننده ای دست به انتخاب عکاسی با دستمزد پایین را انتخاب می کند بطور قطع هنوز درکی از عکس فیلم پیدا نکرده است.
او اضافه کرد: من هم فکر می کنم بهتر است به برگزاری ورک شاپ ها با همکاری کانون کارگردانان و انجمن عکاسان فکر نماییم و اجرایی نماییم. به نظرم اتفاق موثر و مفیدی است که بازتاب خوبی هم خواهد داشت. باید دراین خصوص فرهنگ سازی نماییم.
اصغر نعیمی هم در ادامه اظهار داشت: من فکر نمی کنم تهیه کننده به سبب صرفه جویی درهزینه های فیلم از عکاس غیر حرفه ای استفاده می نماید. به نظر من دلیل آن تغییرشکل تبلیغات است. شخصا آدم عکس بازی هستم حتی زمانی که فیلم کوتاه می ساختم از عکاس حرفه ای خواهش می کردم حضور داشته باشد. بنابر این می دانم حضور عکاس مسلط، حرفه ای و آگاه چقدر موثر و مفید می باشد. حقیقت این است که زمان ساخت فیلم یا سریال به عنوان کارگردان آنقدر روی مسائل دیگر باید چانه بزنیم که گاهی عکس به حاشیه رانده می شود. تصور می کنم مبحث امنیت شغلی عکاسان سینما باید در شورای عالی تهیه کنندگان هم مطرح شود با آن دوستان هم به نتیجه مشخص و درستی برسید.
وحید موسائیان از دیگر اعضای هیأت مدیره کانون کارگردانان هم اظهار داشت: ما هم در کانون کارگردانان با این مساله رو به رو هستیم که کارگردان هایی مشغول بکار هستند که اصلا آنها را نمی شناسیم. این رویایی است اگر فکر نماییم کارگردان می تواند در انتخاب همه عوامل دخالت کند. تا آن زمان که صنف، خانه سینما و کانون کارگردان ها قدرت ندارد، تفاهم نامه هم به جایی نخواهد رسید. شاید نیاز است انجمن عکاسان به جای برگزاری سالانه یک جشن، برنامه های دیگری هم برگزار کند. باید جوان ها را جذب کنید و به آنها آموزش بدهید.
فریدون جیرانی هم در آخر اظهار داشت: این روزهای سینمای ایران با دو قطب بازیگر و سرمایه رو به رو است که در انتخاب عکاس هم نقش مهمی دارند. اما باز هم تاکید می کنم که ایجاد امنیت شغلی باید صنفی پیگیری شود.
علی نیک رفتار اضافه کرد: خوشبختانه خبرهایی بر مبنای تشکیل نظام صنفی که بر اساسا آن هر فردی که شماره نظام سینمایی دارد اولویت حضور در پروزه را دارد به گوش می رسد که اتفاق خوبی است و امیدوار هستم به زودی اجرایی شود.
سامان سالور در آخر اضافه کرد: باید به این نکته هم اشاره کنم که همچنان در شکل سینمای مستقل کارگردان می تواند نقش موثری ایفا کند. در این شکل از سینما پول زیادی نیست. اما میتوان از عکاسان خوب استفاده کرد. در سینمای مستقل همچنان کارگردان محور هستیم. در مورد ایجاد امنیت شغلی عکاسان سینما تصور می کنم راه زیادی در پیش است و این فرآیند به سبب آگاه سازی و فرهنگ سازی باید کوشش کرد.
در آخر تفاهم نامه ای به سبب همکاری متقابل و امنیت شغلی بین کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن صنفی عکاسان سینما به امضا رسید.




1403/10/24
10:35:12
0.0 / 5
20
تگهای خبر: آموزش , بازیگر , برنامه , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است