نزول بی سابقه گیشه سینمای چین

نزول بی سابقه گیشه سینمای چین به گزارش هنر شهر، مجموع فروش گیشه چین در سال ۲۰۲۴ با کاهش شدید ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل به ۵.۸۱ میلیارد دلار (۴۲.۵ میلیارد یوان) رسید.


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، مجموع فروش گیشه چین در سال ۲۰۲۴ با کاهش شدید ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل به ۵.۸۱ میلیارد دلار (۴۲.۵ میلیارد یوان) رسید، که کمترین میزان از سال ۲۰۱۵ است و ۳۴ درصد کمتر از اوج قبل از کووید در سال ۲۰۱۹ است و نشانه ای از ادامه چالش ها برای بازگشت به شرایط عادی پس همه گیری است.
فروش سالانه سینمای چین در سال ۲۰۲۳ به ۷.۵ میلیارد دلار (۵۴.۹ میلیارد یوان) رسید؛ رقمی که باوجود این که هنوز ۱۴.۵ درصد کمتر از سطح پیش از تمامی گیری ۲۰۱۹ بود، امیدوارکننده تر تلقی می شد.
در مجموع، ۵۰۱ فیلم (۴۲۵ عنوان داخلی و ۷۶ عنوان خارجی) در سال ۲۰۲۴ اکران شدند، رقمی حدودا مشابه با ۵۱۲ فیلم در سال ۲۰۲۳.

موفق ترین فیلم ها

سه فیلم داخلی در بالای جدول قرار گرفتند که هر کدام بالاتر از ۳ میلیارد یوان (۴۱۰ میلیون دلار) فروش داشتند:
«یولو» ساخته جیا لینگ (۴۷۲ میلیون دلار/۳.۴۶ میلیارد یوان) «پگاسوس ۲» ساخته هان هان (۴۶۴ میلیون دلار/۳.۳۸ میلیارد یوان) «جانشین» به کارگردانی مشترک یان فی و پنگ دامو (۴۵۴ میلیون دلار/۳.۳۲ میلیارد بعد از آن، دو فیلم دیگر هر کدام بالاتر از ۲ میلیارد یوان (۲۷۳ میلیون دلار) فروش داشتند:
«ماده ۲۰» ساخته ژانگ ییمو (۳۳۵ میلیون دلار/۲.۴۵ میلیارد یوان) انیمیشن «خرس های بونی» (۲۷۳ میلیون دلار/۲ میلیارد یوان).
دو فیلم دیگر بالاتر از ۱ میلیارد یوان (۱۳۷ میلیون دلار) فروش داشتند:
«مکانی به نام سکوت» ساخته سم کوا (۱۸۴ میلیون دلار/۱.۳۵ میلیارد یوان) «داوطلبان: نبرد مرگ و زندگی» ساخته چن کایگه (۱۶۴ میلیون دلار/۱.۲ میلیارد یوان). فیلم «جانی کیپ قدم می زند» ساخته دونگ رونیان که در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ اکران شد، ۱۷۶ میلیون دلار (۱.۲۹ میلیارد یوان) فروش داشت و اگر در سال ۲۰۲۴ اکران می شد، در میان ده فیلم برتر قرار می گرفت.

ژانرهای موفق

پنج فیلم برتر همگی دارای عناصر کمدی بودند و چهار فیلم از آنها جزو آثار پرفروش سال نوی چینی بودند. ژانر کمدی با سهم ۳۶ درصدی از بازار، محبوب ترین ژانر در بین مخاطبان محلی بود و سال نوی چینی مهم ترین بازه اکران به شمار می رفت.

چالش ها

باوجود موفقیت فیلم های پرهزینه، بیشتر فیلم ها حتی نتوانستند از ۶۸.۳ میلیون دلار (۵۰۰ میلیون یوان) عبور کنند. تنها ۱۶ فیلم (شامل عناوین خارجی) به این رقم رسیدند که نسبت به ۳۱ فیلم در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

فیلم های خارجی

برای دومین سال متوالی، هیچ فیلم خارجی نتوانست از مرز ۱ میلیارد یوان عبور کند.
موفق ترین فیلمهای خارجی در گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۴: «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» با فروش ۱۳۰ میلیون دلار (۹۵۶ میلیون یوان)، انیمیشن ژاپنی«پسر و مرغ ماهیخوتر» ساخته هایائو میازاکی (۱۰۸ میلیون دلار/۷۹۱ میلیون یوان) و «بیگانه: رومولوس» (۱۰۷ میلیون دلار/۷۸۶ میلیون یوان) بودند.
سهم بازار فیلم های خارجی از ۱۶.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۴ افزوده شد اما همچنان از سهم ۳۵.۹ درصدی سال ۲۰۱۹ عقب تر بود.

کاهش مخاطبان

در صورتیکه قیمت بلیت طی چهار سال قبل (۲۰۲۱-۲۰۲۴) بالای ۵.۵۰ دلار (۴۰ یوان) باقی مانده، تعداد مخاطبان سینما از ۱.۳ میلیارد در سال ۲۰۲۳ به ۱ میلیارد کم شد. سهم مخاطبان زیر ۲۵ سال به ۲۱ درصد کم شد، در صورتیکه مخاطبان زن بالا رفته و الان ۵۸ درصد کل مخاطبان را می سازند.

فیلم های موفق کارگردانان زن

با صدرنشینی «یولو» در گیشه، جیا لینگ نخستین کارگردان زن چینی نام گرفت که به بالای جدول سالانه گیشه سینمای این کشور رسید. این درام انگیزشی، که با کاهش وزن ۵۰ کیلویی واقعی بازیگر-کارگردان برای ایفای نقش یک بوکسور همراه بود، زمینه ساز تولید آثار بیشتری با محوریت زنان شد.
فیلم «داستان او» ساخته شائو ییهوی، درباره ی یک مادر مجرد و دوستی او با یک همسایه زن، به بزرگ ترین فیلم ماه دسامبر تبدیل شد و بعد از اکران در ۲۲ نوامبر، ۹۸.۵ میلیون دلار (۷۱۲ میلیون یوان) فروش کرد.

جایگاه بازار جهانی

چین همچنان دومین بازار بزرگ گیشه جهانی بعد از آمریکای شمالی باقی ماند. اما عملکرد ناپایدار گیشه – بعد از افزایش ۸۳ درصدی سالانه در سال ۲۰۲۳ – نشان دهنده چالش های بیشتر در برخورد با رکود اقتصادی و کاهش هزینه های مصرف کنندگان است.


1403/10/19
09:43:33
0.0 / 5
32
تگهای خبر: انیمیشن , بازیگر , سینما , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است