رسول جلیلی:
70 درصد هزینه فیلترشکن ها را دشمن می پردازد
به گزارش هنر شهر، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: آمارها می گوید هفتاد درصد از هزینه فیلترشکن هایی که در کشور مورد استفاده است، توسط دشمنان ما تامین و پرداخت می شود.
به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در برنامه تلویزیونی «به اضافه یک» اظهار داشت: همه پذیرفته اند که در فضای واقعی، حکمرانی مورد نیاز است تا برای مردم امنیت، آرامش و خدمات عمومی و زیرساخت های مختلف را فراهم آورد. اگر در فضای واقعی چنین نیازمندی هایی وجود دارد در فضای مجازی هم با معادل همین نیازها مواجه هستیم که باید برطرف شوند.
وی عنوان کرد: آمارها می گوید مردم روزانه بین شش تا هفت ساعت زمان خودرا در فضای مجازی سیر می کنند و وقت می گذرانند؛ حتی می توان گفت فضای مجازی به زندگی واقعی غلبه پیدا می کند. بر این اساس، باید نهادسازی در امتداد حکمرانی بر فضای مجازی صورت بگیرد. بعنوان مثال اگر سازمان ملل را به عنوان نهاد بین الملل داریم تا به اتفاقات فضای واقعی رسیدگی کند، به نهادی معادل آن برای رسیدگی به موضوعات فضای مجازی نیز نیاز داریم.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: ما هم مثل همه کشورهای دنیا نیاز داریم حکمرانی قانونمند بر فضای مجازی را اعمال نماییم. باتوجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر افتاده و تقابل میان کشور با رژیم صهیونیستی چاره دیگری وجود ندارد و باید امکان اعمال حکمرانی را داشته باشیم.
جلیلی عنوان کرد: تابستان امسال، کاخ سفید صاحبان سکوهای اصلی را جمع کرده و به آنها گفته امکان دسترسی آزاد ایرانیان را فراهم کنید. از جانب دیگر منظومه ماهواره ای را روی همه کشورها حاکم می کنند. همه اینها در صورتی است که ایرانیان در حوزه های مختلفی همچون سلامت، علم و زندگی روزمره تحریم هستیم. دارو به ما نمی دهند؛ ما نمی توانیم مقاله بدهیم اما تجهیزات مربوطه برای دسترسی های این چنینی بطورکامل برقرار است و حتی گاهی ارزان تر از حالت عادی عرضه می شود.
وی یادآورد شد: این شرایط، جنگ در لایه دوم یا سوم میان ما و رژیم صهیونیستی و متحدان آنست. ما نمی توانیم این جنگ را نادیده بگیریم و مثل بعضی کشورها که بویی از عزت نبرده اند، فضای کشور را در اختیار دشمن قرار بدهیم.
رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد: «بیگ دیتا» یا داده های حجیم از کجا شکل می گیرد؟ تمام کنش های افراد که از وسیله ارتباطی استفاده می نمایند، بوسیله لایه های مختلف سخت افزاری و هوشمند در اختیار کسانی قرار می گیرد که صاحب این بسترها هستند و آنها می توانند از این داده های کلان بهره گیرند.
جلیلی اشاره کرد: گاهی در پلت فرم ها، برای ارسال پیام یا محتوا، این پیام باید به عنوان یک «بسته» به یک مرکز برود و بعد به دست گیرنده برسد. اگر این پلت فرم قسم بخورد و بگوید به جان شما اصلاً به این پیام نگاه نمی کنم، باز هم عقل اقتصادی و عقل سکوداری می گوید، آن مرکز این اطلاعات را برمی دارد و برای خود نگه می دارد.
وی افزود: گیرنده پیام امروز ممکنست فردی عادی باشد اما ده سال دیگر ممکنست گزینه معاونت یک وزارت خانه باشد؛ اگر این فرد در جایگاه سیاسی یا اقتصادی قرار بگیرد آیا آن اطلاعاتی که ده سال قبل از او به ثبت رسیده، قابل استفاده نخواهد بود؟ اگر فکر می کنید آن اطلاعات به کار نمی آید، لطفاً در این زمینه مطالعه کنید. این مساله را شخصاً تجربه کرده ام که یک مأمور داده هایی را درباره ی من به خودم می اظهار داشت که باور نمی کردم آنها را از کجا آورده است!
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی متذکر شد: این مساله درباره ی افراد در رده ها و جایگاه های مختلف صدق می کند؛ از افراد تأثیر گذار سیاسی و اقتصادی گرفته تا نخبگان علمی! این داده ها برای تحلیل های مختلفی به کار می آید. اینها مسائل جدی و حساس در حوزه حکمرانی است. جلیلی اظهار داشت: باتوجه به این حساسیت باید حکمرانی فضای مجازی را جدی بگیریم. متأسفانه قانون دراین خصوص کم داریم. مصوبات شورای عالی فضای مجازی در ده سال قبل به موضوعات مختلفی اشراف دارد اما اجرا نشده اند؛ سوال ما این است که چرا این مصوبات اجرا نشدند!
وی عنوان کرد: نتانیاهو در یکی از اجلاس های بین المللی به نرم افزار «ویز» بالید و گفت با این نرم افزار حرکت آحاد ملل در کشورهای مختلف را زیر نظر دارم! گوگل مپ ادعا کرد که می تواند چراغ راهنمایی های یک شهر بزرگ در جهان را به پیمان بگیرم و تنظیم که چه زمانی سبز و چه زمانی قرمز شود. این یعنی حکمرانی کردن! یعنی بعنوان مثال می خواهد بر شهرداری ما حکمرانی کند تا اگر روزی لازم شد بطورمثال بزرگراه امام علی (ع) را ببندد؛ چونکه خودش این گونه می خواهد!
رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف به مصداق هایی دراین خصوص اشاره نمود و اظهار داشت: این سکو، روزی تصمیم می گیرد که تصویر شهید سلیمانی حذف شود؛ روزی تصمیم می گیرد کلمه مقاومت حذف شود و این اتفاق می افتد. اینها حکمرانی است. باید بدانیم اعمال حکمرانی لزوماً در دست صاحب سکو نیست؛ در دست آن حکمرانی است که صاحب سکو شرکت خودرا ذیل آن به ثبت رسانده است.
جلیلی اشاره کرد: باید محدودسازی های مقابل کشورمان را جدی بگیرید. تعداد سایت هایی که ما را از داشتن آن چه به سود مان است، محروم می کنند، بسیار زیاد است. آنها برای فروش یک آی سی به ما کوتاه نمی آیند چونکه در تحریم خود جدی هستند. از طرفی تحریم می کنند و از جانب دیگر، برای جمع آوری اطلاعات مقابل ما مصمم هستند.
وی متذکر شد: آمارها می گوید هفتاد درصد از هزینه فیلترشکن هایی که در کشور مورد استفاده است، توسط دشمنان ما تامین و پرداخت می شود. این فیلترشکن ها در موتورهای جستجوگر مثل گوگل هم یافت می شوند و نمی توانیم بطور کامل مانع شویم. از جانب دیگر موتور جستجوگر را نمی توانیم از مردم بگیریم، خودمان هم جایگزین مناسبی برای آن نداریم. هرچند توانستیم برای آمازون، یوتیوب، ویز و برخی موارد دیگر جایگزین هایی ایجاد نماییم اما برای موتور جستجوگر هنوز، کاری نکرده ایم.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در واکنش به اظهارات یکی از حاضران برنامه، بر اساس این که کسب وکار ناشی از فروش فیلترشکن تا سقف ۵۰ همت رسیده است، این ادعا را رد کرد و اظهار داشت: این عدد حداکثر بین سه تا پنج همت است.
جلیلی افزود: اقتصاد فیلترشکن، کسب مال غیرقانونی می باشد. بطور قطع حکمرانی باید این افراد را نقره داغ کند. به هیچ عنوان هیچ کدام از مسئولان این مال را حق صاحب مال نمی دانند. مجلس باید قانونی تصویب کند که افراد خاطی، چند برابر اموالی که از این راه به دست آورده اند را بپردازند. هم اکنون از صد در صدی که باید در حوزه حاکمیت عمل نماییم، تا کنون به پنجاه درصد آن رسیده ایم.
وی درباره ی وعده رییس جمهور حول موضوع فیلترینگ عنوان کرد: مجموعه مسئولان قائل به احترام به تحقق وعده رییس جمهور هستند، البته در قالب حکمرانی قانونمندی که جامعه به آن نیاز دارد. باید حکمرانی بر فضای مجازی وجود داشته باشد، باید محدودیت ها منطقی و کم شوند و البته باید فیلترشکن ها نابود شود. بطور قطع اموال به دست آمده بوسیله فروش فیلتر شکن حرام است و افراد خاطی حتما باید به سزای عمل خود برسند.
منبع: هنر شهر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب