یک اخطار برای امنیت سرورهای اکران فیلم در سینماها
به گزارش هنر شهر، اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران نسبت به استاندارد نبودن سرورهای نمایش فیلم در سینماها و نداشتن امنیت اخطار داده و خوستار اصلاح اشکالات موجود شده است.
به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، حدود یک ماه قبل، این اتحادیه (با امضای محمد آلادپوش) در مکاتبه ای رسمی با مسؤلان سینمایی و موسسه سینماشهر اعلام نموده که برخی سِرورهای موجود در شبکه اکران در کمیته فنی اتحادیه بررسی و مشخص شده که فاقد استاندارد و امنیت هستند، بنابراین خواهان خروج هر چه سریع تر آنها از چرخه اکران شده است.
در این حوزه امیرحسین سحرخیز - عضو هیأت مدیره اتحادیه و مدیرعامل استودیو روشنا - با بیانی ساده توضیح داد که چه مشکلی در سرورها وجود دارد که درخواست خارج شدن آنها مطرح گردیده است.
او در گفت و گویی با ایسنا با اشاره به اینکه «سیستم دیجیتال سینما سبب شد فروش فیلمها تضمین شود، چون که در آن امنیت کافی وجود دارد و امکان کپی از فیلمها گرفته شده و همینطور جلوی نمایش غیر محدود آنها را هم می گیرد»، در رابطه با نحوه عملکرد این سیستم توضیح داد: فایلی که مقرر است برای نمایش به سالن سینما برود که به آن DCP گفته می شود، حاوی قفلی است که روی یک سرور خاص و در زمانی خاص که ما، آنرا تعریف می نماییم بوسیله ی یک کلید باز خواهد شد. اگر امنیت این قفل از بین برود امنیت نمایش فیلم هم از بین می رود. آن چه در مورد سرورهایی که هم اکنون محل بحث هستند اتفاق افتاده، اینست که کلیدی که برای باز شدن آن قفل به کار می رود و ما اصطلاحا به آن KDM می گوییم، قابل دستکاری است یعنی میتوان آنرا تغییر داد و زمان نمایش فیلم را به شکل نامحدود افزایش داد. در واقع این سرورها از استاندارد مشخصی پیروی نمی کنند و قفل می تواند دستکاری شود.
سحرخیز ضمن اشاره به این که این اتفاق همانند آن است که شما از یک شرکت قفلی را خریداری کنید که کلیدهای دیگر قفل ها هم آنرا باز می کند، اظهار داشت: چنین قفلی دیگر نه امنیت دارد و نه کارکرد اما نکته دیگری که در ایران وجود دارد، اینست که این دستگاه ها از هیچ فرایند کنترل کیفیت و استانداردی عبور نکرده اند. این دستگاه ها در تمام دنیا در یک جریان کنترل کیفیت (QC) بررسی می شوند ولی در ایران چنین مسیری را طی نکردند و وقتی وارد سیستم شدند مشخص شد ایرادهایی دارند. ایرادها گزارش شدند که بخشی از آنها برطرف شد و قسمتی دیگر هم برطرف نشده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد ایران در این مورد یک بخش تخصصی جهت بررسی و ارزیابی ندارد، افزود: در دنیا یک سازمان مشخص که متشکل از شرکتهای بزرگ سینمایی است، وجود دارد که استانداردها در آنجا تعیین می شود. این سازمان که به اختصار DCI نامیده می شود، تنها به شرکت هایی اجازه می دهد دستگاهی را بسازند و وارد بازار کنند که از استاندارهای وضع شده این سازمان تبعیت کنند. اگر استاندارد لازم برای برای یک سرور در این سازمان تایید نشود هیچ کس نمی تواند آنرا در دنیا بفروشد اما در ایران دوستان می گویند، دستگاه ما خوب است و خودمان آنرا تست کرده ایم در حالیکه لزوما وقتی سازنده می گوید محصولش خوب است، این ادعا نمی تواند قابل استناد باشد و باید یک مرجعی متشکل از افراد غیرذینفع آن دستگاه را بررسی کیفی کنند تا اشکال ها پیدا شده و برطرف شود.
عضو هیأت مدیره اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران با یاداوری زمانیکه سرورهای خارجی از شرکتهای مختلف در سینماهای ایران استفاده می شدند، اظهار داشت: از سرورهای جدید که بعنوان ساخت وطن و تولید ملی معرفی شده اند، هیچ پیشینه ای موجود نیست. نمی دانیم نرم افزار آنرا چه کسی تولید کرده یا در کجا ساخته شده اند. در واقع هیچ اطلاعاتی از آنها نداریم ولی اطمینان دارم که ایرانی نیستند. به نظرم سِرور ملی یک حرف پرطمطراق است. این نرم افزار هم خارجی است و هم بی نام و نشان. این در شرایطی است که در سیستم های سینمایی نمی توانید محصول بی نام و نشان داشته باشید. امنیت فیلمها برای سازنده و سیستم پخش مهم می باشد. حتی در مورد پروژکتورهای استاندارد سینمای دنیا، فقط سه - چهار کمپانی هستند که اجازه ساخت آنها را دارند. در ایران همه می خواهند سرور بسازند و بگویند ملی است. طبیعتاً این ها آزمون و خطا دارد و فقط خودشان تصور می کنند کارشان بی نقص است در صورتیکه یک مجموعه ثالث آنها را چک نکرده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه مشکل فعلی ما با این سرورها همین است که امنیت KDM ندارند و حدود ۱۰۰ دستگاه با این مشخصات در چرخه اکران هستند که تعدادشان در تهران کم است ولی در کل کشور پخش شده اند.
سحرخیز در انتها اظهار داشت: البته ایرادهای دیگری هم به این سیستم وارد است ولی فعلاً برای ما امنیت آن بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد. در این مورد نامه ای هم از جانب اتحادیه به موسسه «سینما شهر» فرستاده شد که پس از موسسه با بنده تماس گرفتند و در رابطه با جزئیات نامه کسب اطلاع کردند. پس از مدتی کوتاه هم وجود این مشکل را تایید کردند اما تابحال اطلاعی از زمان و نحوه حل آن نداریم. قبلاً هم یک سرور دیگر ایرادهایی داشت که بعد از بررسی و گزارش فورا از اکران خارج شد و وقتی هم آنرا اصلاح کردند و بعد از چک کردن آنرا تایید کردیم، حدود یک تا دو ماه طول کشید تا آنرا باردیگر به چرخه اکران برگردانند اما در این مورد اخیر به نظرم رفتار دوگانه ای اتفاق افتاده است.
در این زمینه بخوانید:
زیر و بم ماجراهای دستاوردهای یک موسسه برای سینما
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب