مدیركل میراث فرهنگی استان خبر داد:

وجود بیش از 17 هزار شیء تاریخی در گنجینه میراث فرهنگی لرستان

وجود بیش از 17 هزار شیء تاریخی در گنجینه میراث فرهنگی لرستان هنر شهر: لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از وجود بیش از 17 هزار شیء تاریخی در گنجینه میراث فرهنگی استان آگاهی داد.


عطا حسن پور بیست و ششم خرداد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باتوجه به وجود آثار و اشیای تاریخی فراوان در این استان، برای اختصاص اعتبار تکمیل موزه های استان در تلاش هستیم.
اضافه کرد: هم اکنون تنها یک موزه دیرینه شناسی در لرستان و در داخل مجموعه قلعه فلک الافلاک بوده و هشت موزه دیگر در سطح استان به عنوان موزه های مردم شناسی فعالیت می نمایند.
او افزود: باتوجه به تعداد بالای اشیای تاریخی موجود در لرستان، این تعداد موزه پاسخگو نبوده و خیلی از این اشیا در معرض دید عموم قرار ندارند.
وی اشاره کرد: در گنجینه میراث فرهنگی لرستان بیش از ۱۷ هزار شیء تاریخی وجود دارد که یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان استان ایجاد موزه مناسب و استاندارد برای این اشیا است.
حسن پور اضافه کرد: اشیای تاریخی لرستان در دو بخش خلاصه می شود که نیازمند موزه های تخصصی است.
او افزود: یک بخش حاصل جستجوهای دیرینه شناسی علمی، هدفمند و نظام مند است که آن هم در بخش پیش از انقلاب بوده که توسط باستان شناسان خارجی کشف شده و بخش دیگر پس از انقلاب بوده و توسط باستان شناسان بومی کشف شده است.
این مسئول اظهار داشت: راه اندازی و تجهیز موزه سنگ، سفال و سکه در گرو اختصاص ۲۵ میلیارد تومان اعتبار است و موزه بزرگ مفرغ هم حدودا ۵۰ میلیارد تومان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، اظهار داشت: اعتبارات استانی کفاف این امر را نمی دهد و امسال مقرر است از محل اعتبارات ملی بخش کوچکی از اعتبارات را به ما بدهند و در سال آینده تکمیل شده این اعتبارات را به ما اختصاص بدهند.
حسن پور با تکیه بر این که در دل باغ «گلستان» و قلعه «فلک الافلاک» دو موزه طراحی محتوایی شده است، بیان کرد: یکی موزه باشگاه افسران است که مقرر است به عنوان موزه سنگ، سفال و سکه بهره برداری شود و دیگری موزه سربازخانه تاریخی در باغ «گلستان» است که به عنوان موزه بزرگ مفرغ مقرر است راه اندازی شود.




منبع:

1403/03/26
10:17:12
0.0 / 5
233
تگهای خبر: طراحی , فرهنگی , گردشگری , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است