نقالی جریانی فرهنگی که از سالهای دور در جامعه ایران رواج داشت

نقالی جریانی فرهنگی که از سالهای دور در جامعه ایران رواج داشت هنر شهر: خراسان رضوی «نقالی» جریانی فرهنگی است که از زمان های دور در جامعه ایران رواج داشته و یکی از قدیمی ترین روش های روایت داستان و اجرای نمایش در کشورمان شمرده می شود. داستان هایی که از گذشته تا امروز به شکل مکتوب به ما رسیده قبل از این از زبان نقالان بازگو شده اند.



نقال ها هم به عنوان سرگرم کننده و هم به عنوان حاملان ادبیات و فرهنگ پارسی فعالیت می نمایند و باید با اصطلاحات فرهنگی محلی، زبان ها و گویش ها و موسیقی سنتی آشنا گردند. نقالی مستلزم استعداد قابل توجه، حافظه ای ماندگار و توانایی بداهه نوازی با مهارت هایی برای جذب مخاطب است. نقال ها از لباس های ساده استفاده می نمایند، اما ممکنست در هنگام اجرا از کلاه خود یا پوشش های زرهی بهره گیرند تا به بازسازی صحنه های نبرد کمک کنند.

نقل ها تا مدتی پیش مهم ترین حافظ قصه های عامیانه، حماسه های قومی و موسیقی محلی ایران به شمار می رفتند. نقالی در گذشته در قهوه خانه ها، چادرهای عشایر، خانه ها و اماکن تاریخی مانند کاروانسراهای باستانی اجرا می شد. با این وجود، کاهش محبوبیت قهوه خانه ها، همراه با اشکال جدید سرگرمی، منجربه کاهش علاقه به نقالی شده است. کهولت مجریان مرشدان و کاهش محبوبیت در بین نسل های جوان موجب افت شدید تعداد نقال های ماهر شده و بقای این هنر نمایشی را تهدید می کند.

هنر نقالی و نقالی خوانی تا نیم قرن قبل از رونق و جذابیت خاصی برخوردار بوده است. نقالی شاهنامه فردوسی یکی از پرطرفدارترین و جذاب ترین نقل ها از گذشته تا به امروز محسوب می شود. داستان هایی که از گذشته تا امروز به شکل مکتوب به ما رسیده قبل از این از زبان نقالان بازگو شده اند. نقالی را جریانی فرهنگی می دانند که از زمان های دور در جامعه ایران رواج داشته و یکی از قدیمی ترین روش های روایت داستان و اجرای نمایش در کشورمان شمرده می شود.

در این هنر باارزش ایران زمین راوی همان نقال است که با مهارت و تبحر خود به نقل آهنگین داستان های حماسی نظیر روایت های شاهنامه، اسکندرنامه یا وقایع مذهبی با بیان گرم و رسایش می پردازد. قدمت این هنر به دوران قبل از اسلام باز می گردد اما اوج آن در دوران صفویه بوده است.

در ایران باستان نقالی که همراه با موسیقی باشد را خنیاگری یا رامشگری می نامیدند. این هنر در ماه های مبارک رمضان و محرم بیشتر اجرا می شود که در آن واقعه عاشورا و شهادت امامان را نقل می کنند. تاریخ دقیق ظهور هنر نقالی به درستی مشخص نیست؛ در بعضی از نوشته های تاریخی برخی از نویسندگان از آن یاد کرده اند و در شاهنامه نیز به آن اشاره شده است.

عده ای ورود هنر نقالی را بعد از اسلام می دانند. پس از ورود قوم آریایی به فلات ایران این هنر بیش از گذشته رونق گرفت؛ داستان هایی مانند میترا، آناهیتا و سیاوش نشان دهنده عمر این هنر است. نقالی با گذر زمان دستخوش تغییر و تحول شد و علاوه بر نقل داستان هایی از شاهنامه، حکایت های اخلاقی مولانا و داستان هایی از خسرو و شیرین نیز به آن افزوده شد.

شیوه نقالی که امروزه ارائه می شود به دوران فردوسی باز می گردد. عده ای فردوسی و همسرش را در زمره نخستین نقالان می دانند که داستان های آنرا برای دیگران نقل می کردند. مردم در چایخانه ها و قهوه خانه ها جمع می شدند تا داستان های جذاب را بشنوند. به جز شاهنامه آثار ادبی دیگر شاعران مانند رومی، نظامی، جامی، سعدی و سایرین، با کمک کوشش های بی وقفه نقال ها ابدی شدند. در این بین به شاهنامه توجه بیشتری شد و جایگاه بسیار شایان توجهی را به دست آورد.

از آنجا که شاهنامه خوانی نیاز به تبحر داشت به طور معمول شاهنامه خوانان شاعر یا ادیب بودند. نقال شاهنامه داستان های شعرگونه را بصورت نثر روایت می کرد؛ در بعضی قسمت ها نیز همان شعر را می خواند و در ادامه باردیگر به نثر باز می گشت. از محبوب ترین نقل های نقالان، داستان های شاهنامه به ویژه قصه رستم و سهراب بود. این داستان تا حدی میان اهالی قهوه خانه ها محبوبیت و شهرت داشت که نقالی را مترادف با داستان سهراب کُشی نیز می دانند.

ثبت جهانی نقالی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی و بنیاد فردوسی انجام گرفته است. این هنر در ششمین اجلاس میراث معنوی ناملموس یونسکو در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۱ به ثبت جهانی رسید.





منبع:

1402/10/26
13:21:33
0.0 / 5
315
تگهای خبر: آهنگ , تئاتر , فرهنگی , قهوه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است