لرزشی دیگر بر تن شیراز؟!

لرزشی دیگر بر تن شیراز؟! هنر شهر: انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی و تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی استان فارس از تجهیز کارگاه عمرانی در بافت شیراز و احتمال شروع ساخت مترو در این محدوده تاریخی خبر دادند. این درحالی است که صدور مجوزها و چگونگی اجرای این پروژه در محدوده ای که حدود چهار ماه از ثبت ملی آن می گذرد و لایه های دیرینه شناسی این شهر هنوز کشف نشده، زیر سوال برده شده است.


انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی و تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در نتیجه بررسی هایشان به ایسنا اطلاع دادند که در بافت تاریخی شیراز کارگاه عمرانی تجهیز شده و فعالیت ها برای ساخت مترو از چهارراه زند به سمت دروازه شاهزاده قاسم شروع شده است. البته این کارگاه فعلا تجهیز شده و مته های مخصوص مترو منتقل شده است. به همین خاطر درباره ی تخریب قسمتی از بافت تاریخی و ثبت شده شیراز، درحالی که هنوز لایه های دیرینه شناسی این شهر کاوش نشده، نگرانی ها تشدید شده است.
این انجمن همین طور تصریح کرد که «بافت تاریخی شیراز، حاصل تفکر و عمل چندهزارساله بشریت بوده است، از زمانی که هنوز شهر استخر برپا بود و رونق داشت، تا پس از خرابی شهر استخر و رونق بی سابقه شهر شیراز. به همین دلیل ما لایه های دیرینه شناسی گوناگون را در دل بافت تاریخی داریم، که گواه و شاهد این تفکرها و فرهنگ هاست. سازه های دیگری مانند قنات ها، که شریان و جریان زندگی را به بافت و مردمان شیراز داده است، نیز در دل همین خاک ها قرار دارد. با وجود این، متاسفانه امروز در این شهر شاهد تصمیماتی یک طرفه و غیرکارشناسی هستیم.»
بنابر بررسی های اولیه انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان ظاهرا از وجود این طرح، تصویب، استعلام و مجوزهای آن، ابراز بی اطلاعی کرده است. این درحالی است که در متن ابلاغ بافت ثبت شده شیراز از طرف عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به ایمانیه، استاندار فارس، محدوده این بافت دقیق مشخص و تاکید گردیده است که «این اثر تحت حفاظت و نظارت این وزارتخانه است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که به تخریب یا تغییر هویت آن منجر شود، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده، جرم شمرده می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر، فقط با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.»


انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی که تصاویری را از کارگاه عمرانی تجهیزشده در محدوده بافت تاریخی شیراز در اختیار ایسنا قرار داده، چند پرسش در این زمینه مطرح کرده است، همچون اینکه آیا ایجاد مسیر مترو در این نقطه از بافت شیراز، کارشناسی شده است؟ آیا روش دیگر، یا مسیری دیگر قابل جایگزین است؟ این مسیر دقیقا از کجا آغاز می شود و در ادامه به چه شکل به دروازه شازده قاسم می رسد؟ عمق این عملیات در دل خاک چقدر است؟ مسیر قنات ها مانند قنات هزارساله «مشیر» دقیقا در این طرح دیده شده است؟ لرزه های حاصله به عنوان نیروهای پس ماند در راه این مترو، به کدام بناهای شاخص لطمه خواهد رساند؟
بافت شیراز در دوم مردادماه ۱۴۰۲ عاقبت بعد از تخریب های پی درپی و پیگیری های بسیار در لیست میراث ملی ایران ثبت گردید. در ابلاغیه ضرغامی به استاندار فارس، محدوده این بافت، بین خیابان های تختی، فردوسی، قاآنی، بلوار سیبویه و زینبیه تعیین شده است. این محدوده ۳۶۰ هکتار از بافت تاریخی شهر شیراز با ۴۱۰ اثر ثبتی و ۲۵۰۰ بنای باارزش تاریخی را شامل می شود.
درباره ی قدمت تاریخی شیراز نیز آخرین نتایج جستجوهای دیرینه شناسی در دشت شیراز و محوطه پوستچی، تایید نمود که پیشینه سکونت در آن بر طبق مطالعات لایه نگاری دیرینه شناسی و آزمایش های رادیوکربن به ۷۳۵۰ سال پیش می رسد. با این وجود لایه های باستانی در گستره وسیع تری از شیراز هنوز کاوش نشده و ناشناخته مانده است، بدین جهت اجرای هر نوع پروژه عمرانی، با خطر مخدوش کردن و نابودی کامل لایه های باستانی این شهر مواجه می باشد و از این نظر، نگران ها را تشدید می کند.






منبع:

1402/09/18
10:48:18
0.0 / 5
370
تگهای خبر: خیابان , رادیو , فرهنگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است