یادداشت مدیرمسئول مهر؛

به افق فلسطین بی وطن بود

به افق فلسطین بی وطن بود هنر شهر: گروه تولید برنامه به افق فلسطین بعد از قریب به یک ماه فعالیت تغییر نمود، آیا این به منزله تمام شدن برنامه و برطرف شدن نیاز رسانه ای است که این برنامه بدنبال پر کردن آن بود؟


محمدمهدی رحمتی مدیرمسئول گروه رسانه ای مهر در یادداشتی به بررسی برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پرداخته است. در این یادداشت آمده است: یک بار دیگر، تجربه برنامه گفت و گو محور گروه تولید برنامه «به افق فلسطین» بعد از قریب به یک ماه فعالیت تغییر نمود. آیا این به منزله تمام شدن برنامه و برطرف شدن نیاز رسانه ای است که این برنامه بدنبال پر کردن آن بود؟ به افق فلسطین نخستین نبود از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و هم زمان با اغتشاشات شکل گرفته صداوسیما کوشش کرد تا زمینه گفت و گوی اجتماعی در عرصه مبانی نظری انقلاب و جمهوری اسلامی را بوجود آورد و آنرا در لایه های مختلف گسترش بدهد. حضور چهره های سیاسی و نظریه پردازان جریان های فکری مختلف در گفت وگوهای ویژه خبری، «صف اول» و تولید برنامه «شیوه» با همین نگاه انجام شد؛ ولی در میانه راه به دلیلهای مختلف متوقف شده یا تغییر ماهیت پیدا کرد. «به افق فلسطین» در نسبت با تجربه هایی این چنین شاید نخستین مساله ای که ایده پردازان برنامه «به افق فلسطین» می بایست به آن می اندیشیدند دلیلهای عدم موفقیت تجربه های قبلی بود که اتفاقاً در دوره اخیر مدیریت سازمان آزموده شده بود. تجربه هایی که نشان میدهد درک نیاز به گفت و گو ایده ای برون سازمانی نبوده و اتفاقاً بازخوردهای بیرونی بیشتر سبب توقف یا تغییر مسیر تجربه های یک سال قبل شده است. بنظر می رسد که تولید این برنامه های گفت و گو محور برمبنای ۲ شاخص که یکی از جنس ضعف و دیگری قوت است، شکل گرفته باشد. نخست ضعف و خلاء یک گفت و گوی پیش برنده که گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی را حول یک ایده درست مرکزی به تعامل وادارد و این فضای تعاملی را به سطح جامعه منتقل کند و دوم برآورد سیاست گذاران برنامه از ظرفیت خود برای تولید و حفظ چنین برنامه ای که حتما هزینه های پیش بینی شده و پیش بینی نشده زیادی برای آنها دارد. جایی میان قوت و ضعف تثبیت نشده آن چه امروز قابل تحلیل می نماید وجود نارسایی هایی در هر ۲ شاخص این تحلیل است. نخست آن که به سبب نبود فرهنگ گفت و گوی سیاسی در کشور از یک طرف و نداشتن تجربه های موفق قابل ارجاع قبلی از جانب دیگر که بتواند فرصت تثبیت برای برنامه ایجاد کند؛ برخورد مهمانان برنامه خصوصاً آنها که از طیف منتقد دولت و متعلق به جریان اصلاحات هستند در خصوص طرح مسائل بی ربط به موضوع برنامه و دفاع از خود و هم فکرانشان در ساحت هایی که مربوط به برنامه نیست هم زمان که موجب انحراف برنامه از اهدافش می شود سبب فشار بر برنامه سازان به سبب ایجاد فرصت سیاسی - رسانه ای در پوشش سایر موضوعات می شود. هرچند متأسفانه «اخلاق» حلقه گمشده اغلب کنشگری های سیاسی کشور است و به همین علت احتمال آن که همیشه مساله هایی از این دست وجود داشته باشد اما نمی بایست نبود تجربه مستمر گفت و گوی سیاسی - رسانه ای را که به جریان های مختلف اطمینان می دهد در آینده نیز چنین فرصت هایی خواهند داشت در سوءاستفاده احتمالی از فرصت به دست آمده بی تأثیر دانست. در مورد سرمایه سیاسی - اجتماعی حامیان برنامه هایی از این دست نیز تداخل بیش از اندازه امر سیاسی و حاکمیتی خصوصاً درباب برخی تصمیم سازان اصلی جریان اصول گرا که ممکنست دغدغه های سیاسی آنها جنبه حاکمیتی به خود بگیرد، مانع شناخت درست میدان می شود و خوش بینی درک تفکیک امر سیاسی و امر حاکمیتی واقع بینانه نیست. این عارضه به طور معمول قبل از شروع پخش برنامه به درستی تحلیل نمی شود و سبب از دست رفتن سرمایه های به میدان آورده می گردد. برنامه به افق فلسطین هم به نظر می رسد؛ مانند موارد قبلی از هر ۲ جنبه ذکر شده لطمه دید. «به افق فلسطین» بی وطن بود یکی از اصلی ترین شرایط موفقیت یک برنامه اهلیت داشتن آن در بستری است که تولید و پخش می شود. انتخاب یک تیم بیرون از شبکه برای تولید برنامه با فرض توانمندی و خلاقیت تیم، سبب تعارضاتی با شبکه و سازمان خواهد شد. «به افق فلسطین» از ابتدا با این مشکل مواجه بود و در ادامه نیز این پیوندها گسترش نیافت و تعمیق نیافت. شاید همین مساله در مورد خود شبکه افق در نسبتی بزرگ تر یک دهه بعد از شروع به کار آن هنوز وجود دارد و یکی از موانع تثبیت هویت آنست. «به افق فلسطین» غروب نکرده است با وجود واکنش هایی که از شب گذشته و با بیان تغییر تیم تولید برنامه به وجود آمده است ادامه آن با گروه جدید بیان گر آنست که شبکه و تصمیم سازان موضوع با وجود آن که بدنبال اصلاح برخی موارد در تولید برنامه هستند؛ اما از رویکرد قبلی برنامه عدول نکرده اند. طبیعی است برنامه ای در این سطح نیاز به حمایت یکپارچه زنجیره طراحی، تولید و پخش تلویزیونی دارد و آن چه در برنامه روی داده از این حیث هم قابل تحلیل است. بااینکه حفظ این برنامه در وضعیت فعلی نیازمند جلسات هم فکری و اندیشه ورزی جهت استفاده از ظرفیت مقاومت در افزایش یکپارچگی و گفت و گوی اجتماعی است. ضرورت تحلیل مستقل و پدیدارشناسانه «به افق فلسطین» یکی از مهم ترین اهرم ها در ارتقای کیفیت تولید و سطح تحلیل جبهه انقلاب، تقویت تحلیل های مستقلی است که پدیده ها را در قالب چارچوب های مرسومِ گاه سیاست زده یا وابسته به گروه ها و جریان های فکری مطالعه نمی نماید. نقش ناظر بااینکه نمی تواند بطور کامل مستقل از تجربه زیسته و ارزش های مورد تأیید او باشد؛ اما نباید موجب غفلت از همه جانبه نگری و یا سبب برچسب زنی هایی شود که راه را بر تعاملات درون گفتمانی هم می بندد. طبیعی است با این روش نقدها نیز مسموع تر خواهد بود و ظرفیت استفاده از درس ها و تجربه ها بالاتر خواهد رفت.

1402/08/22
08:01:21
0.0 / 5
337
تگهای خبر: برنامه , شبكه , طراحی , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است