تاثیر تركش های جنگ و ویروس كرونا بر سینما بعلاوه عكس
عباس بهارلو می گوید: آن چه «تركش های جنگ» با سالن های سینما نكردند، ویروس به چشم نیامدنی «كوویدـ 19» با سینما كرد و اقتصاد سینما را با چنان بحرانی روبه رو كرد كه تاریخ سینمای جهان به یاد ندارد.
این محقق، نویسنده و پژوهشگر سینمای ایران به تازگی عکسی را منتشر نموده که در توضیح آن و در یادداشتی برای ایسنا نوشته است:
«خیلی خوب به یاد دارم که از همان روزهای نخست جنگ تحمیلی سینماهای زادگاهم آبادان و هم چنین خرمشهر بلافاصله تعطیل شدند. رفتن به سینما در آن روزهای پر از آتش و خون و جنگ و گریز و مرگ و ویرانگری معنایی نداشت؛ اما بعدها که از شهرهای در محاصره و زیر بمباران فاصله گرفتیم و در استان های دورتر، که کیلومترها از صحنه های اصلی جنگ فاصله داشتند، ساکن شدیم، دریافتیم که به رغم آن چه «جنگ شهرها» نامیده می شد، سالن های سینما با تمهیدهای ساده ای رونق خویش را بیش وکم حفظ نموده اند.
جلو سالن های سینما با گونی های انباشته از شن استتار و شیشه های درهای ورودی با نوار چسب های پهن و بلند محافظت می شدند تا در صورت حمله ی هوایی و موج انفجار صدمه کم تری به مردمی برسد که مشغول تماشای فیلم بودند. چند باری البته سینماها در این شهر و آن شهر بمباران شدند، اما اثر ویران گر بمب آن قدر دهشتناک نبود که مردم را از سینما رفتن بازدارد.
با دیدن چندباره ی این عکس از «سینما عصر جدید»، در یکی از روزهای نمایش فیلم «راه» (یلماز گونی، 1982)، به یک باره این فکر از ذهنم گذشت که آن چه «ترکش های جنگ» با سالن های سینما نکردند، ویروس به چشم نیامدنی «کوویدـ 19» (کرونا) با سینما کرد و اقتصاد سینما را نه فقط در ایران، بلکه در جهان با چنان بحران و اخلالی روبه رو کرد که تاریخ سینمای جهان با چنین کیفیتی به یاد ندارد.»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب