دهمین نشست تخصصی چهل شاهد

كارهایی كه آتش به اختیار فرهنگی بود، توجه بهشتی و مطهری به سرود

كارهایی كه آتش به اختیار فرهنگی بود، توجه بهشتی و مطهری به سرود هنر شهر: دهمین نشست تخصصی چهل شاهد در حالی برگزار گردید كه كه تعدادی از هنرمندان كشورمان به بررسی چهل سال موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداختند.



به گزارش هنر شهر به نقل از معاونت فرهنگی و هنری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دهمین نشست تخصصی «چهل شاهد» در حالی به میزبانی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار گردید كه كه تعدادی از هنرمندان كشورمان به بررسی چهل سال موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداختند.
صدا و سیما به جای تولید فرهنگی نیاز خویش را از بیرون تامین می كند
سید محمد میرزمانی آهنگساز پیشكسوت موسیقی انقلاب در ابتدای این برنامه اظهار داشت: نقش موسیقی در دوران پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی نقش بسیار تاثیر گذاری بود كه همراهی با مردم از مهم ترین جلوه های آن بود. من بر این باورم موسیقی دین خویش را در مقطع انقلاب و دفاع مقدس و حتی سال های بعد ادا كرده است و باید امروز ببینیم كه در مقابل این ادای دین برای موسیقی چه اتفاقی صورت گرفته است.
وی اضافه كرد: طی دوران دفاع مقدس در سازمان صدا و سیما هزاران قطعه تولید و جاودانه شدند كه عرصه های بوجود آمده برای فعالیت هنرمندان و موسیقی دانان زمینه شكل گیری این آثار جاودانه بود اما امروز می بینیم این عرصه ها و حمایت ها كمرنگ شده است. متاسفانه امروز به هنرمندان عرصه موسیقی كه آثار فاخر تولید می كنند توجه كافی نمی گردد و صدا و سیما هم به جای تولید آثار فاخر فرهنگی در عرصه موسیقی نیاز خویش را از بیرون تامین می كند كه آنها هم به موسیقی بعنوان تجارت می پردازند نه یك كارفرهنگی.
میرزمانی بیان كرد: تا ابتدای دهه هفتاد نگاه به تولید آثار فاخر در صدا و سیما وجود داشت تا جایی كه ۱۰ گروه اركستر در صدا و سیما مشغول بودند كه تعدادی از آنها شیفت شب هم داشتند و لی امروز ۲ گروه بیشتر نداریم. متاسفانه ما امروز با یك كلاف سردر گم روبرو هستیم. به هر صورت من بر این باورم موسیقی فاخر كلید گمشده جامعه امروز ماست. ما نباید این مورد را فراموش نماییم كه از از ابتدای انقلاب موسیقی های ماندگاری داشتیم كه هنوز زنده است اما بسیار كمتر از گذشته هستند.
هرچه كم كاری نماییم اوضاعمان در موسیقی بدتر می گردد
رییس هیات مدیره خانه موسیقی با اشاره به اینكه غفلت مدیریت فرهنگی سبب شده كه جوانان در حوزه موسیقی به سمت موسیقی نازل بروند، توضیح داد: ما از موسیقی بعنوان یك كار فرهنگی مهم غفلت كرده ایم. موسیقی فولكلور ما دیگر سینه به سینه منتقل نمی گردد و این باید جزو دغدغه فرهنگی ما باشد كه اگر توجه نشود با مشكل مواجه خواهیم شد. ما اگر به این نقش فرهنگی توجه نماییم می توانیم شاهد تولید همان آثار ابتدای انقلاب باشیم.
وی افزود: رهایی از این كلاف سردرگم كمی جسارت و خطر می خواهد. باید بپذیریم كه موسیقی برای انقلاب و دفاع مقدس مفید و تاثیر گذار بوده است. امروز دشمن كار خویش را ادامه می دهد و ما هرچه كم كاری نماییم اوضاعمان در موسیقی بدتر می گردد و در فشار موسیقی وارداتی صدمه می بینیم.
شهیدان بهشتی و مطهری با گروه های سرود ارتباط داشتند
ساسان والی زاده پژوهشگر موسیقی هم در این نشست بیان كرد: موسیقی با انقلاب گره خورده و بیش و قبل از هنر های دیگر در پیروزی انقلاب نقش آفرینی كرده است. شهیدان بهشتی و مطهری با گروه های سرود ارتباط داشته و تولید و انتشار سرودهای انقلابی را تشویق می كردند. شاید بتوان آثار مهم با راهنمایی بزرگان انقلاب شكل گرفت و به صراحت می توان گفت موسیقی در انقلاب اسلامی پیش گام و نقش آفرین بود.
این پژوهشگر اضافه كرد: بعد از انقلاب اسلامی بلافاصله با جنگ تحمیلی روبرو شدیم و تمام استعداد هنری كشور پای دفاع مقدس ایستاده و به نوبه خود پای دفاع از داشته های سرزمینی ایران جانانه مقاومت كرد البته كه در تاریخ ایران حس مبارزه با اجنبی وجود داشت و این حس در ترانه های بومی و مبادرت به خوبی دیده می گردد ترانه هایی مانند شیر علی مردان در بختیاری و دایه دایه لرستان نمونه های خوبی در این زمینه هستند ضمن اینكه صف بندی استكبار ضد ایران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمینه بروز موسیقی حماسی اقوام شد.
والی زاده افزود: در دوران انقلاب اسلامی با سه گروه در موسیقی روبرو هستیم. گروه اول اساتید موسیقی هستند كه آثار فاخری تولید كردند، گروه دوم گروه های سرود دانش آموزی بودند كه متاسفانه در سال های اخیر فراموش و به آن كم توجهی شده و تواشیح كه یك موسیقی وارداتی است جای آن را گرفته است. گروه سوم موسیقی هم موسیقی حماسی اقوام است كه نقش بی بدیلی در ارائه هنر مقاومت و تهییج عموم مردم برای حضور در دفاع مقدس داشتند.
اجرای سرود در حضور امام (ره) پیام آشكاری دارد
وی افزود: بعد از حضور حضرت امام خمینی (ره) در فرودگاه مهرآباد و حضور ایشان در جماران ما دیدیم كه گروه های سرودی در خدمت ایشان به اجرای برنامه پرداختند. این مورد در حالی صورت گرفت كه حضرت امام علاوه بر رهبری انقلاب مرجع تقلید هم بودند كه حضور گروه موسیقی در حضور ایشان در برگیرنده پیام آشكاری است.
والی زاده افزود: در دوران دفاع مقدس گروه سرود دانش آموزی خرم آباد كه از سال ۶۳ فعالیت خویش را آغاز كرد و گروه سرود آباده كه از سال ۶۶ فعالیت می كردند، ۲ گروه سرود شاخص بودند كه كه نقش مهمی در تهییج مردم داشتند و ما می دیدیم كه اساتیدی چون عیسی سپهوندی تمام تجربه خویش را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار گروه های سرود می گذاشتند. خیلی از این فعالیت ها خودجوش بودند و شاید به تعبیر امروز مقام معظم رهبری آتش به اختیار فرهنگی بوده و هر چه در توان داشتند عرضه می كردند.
والی زاده در انتها نقش كلام را در موسیقی اولیه انقلاب برجسته ارزیابی كرد و اظهار داشت: امروز نقش كلام در موسیقی كمرنگ شده است و این نیاز به واكاوی بیشتری دارد. به اعتقاد من عامل فراز و فرودهایی كه در موسیقی چهل ساله انقلاب با آن روبرو بودیم عدم هارمونی و برنامه ریزی در دستگاه های نقش آفرین حوزه موسیقی است.

1397/05/02
15:27:49
5.0 / 5
4505
تگهای خبر: برنامه , فرهنگی , موزه , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است