در موزه سینما برگزار شد:

علی نصیریان، ابوالفضل جلیلی، احمد مهرانفر در شبی برای احمدرضا معتمدی

علی نصیریان، ابوالفضل جلیلی، احمد مهرانفر در شبی برای احمدرضا معتمدی به گزارش هنر شهر، علی نصیریان، احمد مهرانفر، ابوالفضل جلیلی و... در شبی برای احمدرضا معتمدی کارگردان سینما سخن گفتند.


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، مراسم بزرگداشت احمدرضا معتمدی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما با حضور هنرمندان و اساتید حوزه فلسفه در سالن فردوس موزه سینمای ایران انجام شد.

آن طور که روابط عمومی موزه سینما، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان حاضر در مراسم اظهار داشت: قصد ما از برگزاری این مراسم، بزرگداشت مقوله علم و دانش در کنار هنر است، موضوعی که جای خالی آن در سینما احساس می شود. برخی هنرها جنبه فردی دارند اما سینما محتاج مجموعه بزرگی از هنرها است تا محصول نهایی به اثری ماندگار تبدیل گردد.

وی ادامه داد: این هنر احتیاج به دانشی عمیق و بصیرت کافی داشته و این دو همچون مواردی هستند که در احمدرضا معتمدی وجود دارد. ایشان مسلط به دانش و فلسفه هستند و امیدواریم عمل پاک و ماندگار ایشان سرچشمه کارهای بزرگی شود و مجموعه موزه سینما برای سالهای طولانی از وجود ایشان استفاده نماید. از بزرگان جمع به خصوص استاد علی نصیریان برای حضور در موزه سینما تشکر می کنم.

پشتوانه هر هنری فکر و اندیشه است
در ادامه مراسم علی نصیریان پیشکسوت هنر بازیگری هم در سخنانی اظهار داشت: خوشحالم و مایه خوشبختی است که چنین مجالس فرهنگی و هنری در کشور برگزار می گردد چونکه هویت ملی و شخصیت ما بواسطه فرهنگ معرفی می شود. از موزه سینما بسیار سپاسگزارم که مراسم بزرگداشت بزرگان سینما را با انتخاب هایی دقیق ادامه می دهد. این تجلیل و تکریم قسمتی از کار ما است و باید برای اساتید و بزرگان این حرفه که آثار ماندگاری را در کارنامه دارند اجرا شود.

وی افزود: در رابطه با فرهنگ و هنر حرف های زیادی به زبان آورده می شود اما در عمل آنچنان که لازم است به آن توجه نمی گردد. هنر تقویت کننده روح، تفکرو دانش و ذوق و سلیقه جامعه است. مجالس اینچنینی فرصتی بسیار مغتنم محسوب می شود. این مراسم برای من باارزش است چونکه در رابطه با فردی صحبت می شود که شایستگی های بسیار زیادی دارد و از این میان، تنها به دو نکته اشاره می کنم. معتمدی فردی با اخلاق است و این مورد در عالم هنر بسیار حائز اهمیت می باشد. کشور ما دارای شرایط فرهنگی، خانوادگی و انسانی خاصی است و اخلاق در آن اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به این که در فیلم «دیوانه ای از قفس پرید» با معتمدی همکاری داشته است، بیان داشت: او از نظر اخلاق و ادب فردی بی نظیر است و نکته دوم حائز اهمیت در رابطه با او مربوط به تفکر است.

نصیریان افزود: پشتوانه هر هنر، فکر و اندیشه است و نباید از یاد ببریم که هنرمند فردی تک بعدی نیست. بازیگری این نیست که فرد تنها نقشی را ایفا کند، بلکه بازیگری یک هنر است و زمانی که شخص در این ساحت قرار می گیرد، باید دارای پشتوانه تفکر، اندیشه و توجه به مسائل روانشناسی، اجتماعی، تاریخی و… باشد. من خویش را استاد نمی دانم و همیشه شاگرد هستم و شاگرد همیشه برای آموختن تلاش می کند و ما باید به صورت مداوم بدنبال یادگیری باشیم.

وی افزود: معتمدی در فیلم «دیوانه ای از قفس پرید» در انتخاب بازیگران مورد نظر خود استادی کرده و هر شخصیت را بسیار دقیق انتخاب نموده بود و به هیچ عنوان از خواسته خود کوتاه نیامد.

این پیشکسوت بازیگری در ادامه اظهار داشت: یک بازیگر باید با حوزه ادبیات و شعر آشنا باشد، چونکه قسمتی از فرهنگ کشور را این دو حوزه تشکیل می دهد و پشتوانه ما به شمار می آید. ممتاز بودن در اخلاق، فکر و اندیشه خصوصیت های برجسته معتمدی بشمار می رود و پشت هر عمل ایشان فکری دقیق وجود دارد.

نصیریان بیان داشت: من از میان جوانان با همایون غنی زاده کار کردم. زمانی که فیلمنامه «مسخره باز» را خواندم متوجه افکار تازه او شدم. او من را وادار کرد تا در کار آخر خود به نوآوری روی آورم. من معتقدم نباید چارچوب های کلیشه ای در سینما مدام تکرار شود و باید شهامت شکست این قواعد در جوانان وجود داشته باشد. خوشحالم که موزه سینما برای بزرگداشت معتمدی چنین مراسمی را برگزار کرده است. همیشه دلم می خواست از ایشان تجلیل شود چونکه او عمری زحمت کشیده و هنوز با اعتقاد راسخ بدنبال ادامه مسیر است. کتابی که ایشان چاپ می کند به فرهنگ کشور کمک می نماید. مرحوم مهرجویی هم فلسفه خوانده بود و حیف شد که از دست رفت. او چهل سال با من قهر بود چونکه در «اجاره نشین ها» بازی نکردم و در فیلم آخرش به احترام او و فارغ از نقش، حضور پیدا کردم. من در نخستین کار و آخرین کار مهرجویی با او همکاری کردم.

این هنرمند افزود: کشور ما سرشار از موضوعات و مطالب تازه اجتماعی، انسانی و خانوادگی است. در کشور ما سینمای مستقل وجود دارد تا انجا که حتی با یک موبایل می شود فیلم ساخت. افرادی که دارای ایده، فکر و اندیشه هستند باید بدنبال نوآوری باشند. خوشحالم در بازیگری و کارگردانی استعدادهای درجه یکی وجود دارند. خوشحالم در این مراسم دل انگیز در رابطه با آقای معتمدی حاضر هستم.

سینمای ایران باید پیرو هنر و ادبیات ایران باشد
در ادامه این برنامه، فیلم بزرگداشت احمدرضا معتمدی پخش گردید و سپس تاجبخش فنائیان کارگردان و استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: از برگزاری مراسم بزرگداشت احمدرضا معتمدی بسیار خوشحالم. ایشان شخصیت برجسته ای هستند که به اندازه جایگاهی که دارد، قدر او دانسته نشده است. من با او بیشتر از بیست و پنج سال پیش و طی ساخت یک سریال تلویزیونی آشنا شدم. قرار بود من در آن اثر بازی کنم و معتمدی نویسنده و کارگردان آن کار بود. او صبور، اندیشمند، محجوب، بی ادعا و متین بوده و در عرصه تفکر مربوط به سینما و تلویزیون شخصیت برجسته ای است. لحظات زیبای همکاری با او را هیچگاه فراموش نمی کنم.

وی افزود: سینمای ایران باید پیرو هنر و ادبیات ایران بوده و با فلسفه و عرفان این سرزمین بیگانه نباشد. ادبیات ما بسیار مانا است و مدام به روز می شود. معتمدی هم فلسفه غرب را به خوبی می شناسد و هم از فلسفه شرق و ایران آگاهی دارد. او یک هنرمند ایرانی است که به اندیشه های ایران و جهان مسلط است. کارهایی که او انجام داده است، تراوش فلسفه از هنر را نشان میدهد.

فنائیان افزود: داستان هایی را که معتمدی می سازد، محتوای فلسفه اجتماعی را در خود دارد. او فردی با دغدغه های عمیق است. ایران یک کشور فرهنگی و با سابقه چندین هزار ساله است که از فرهنگی غنی سود می برد. بزرگانی چون ابن سینا، فردوسی و نظامی گنجوی هیچگاه کهنه نمی شوند. معتمدی به خوبی قرآن را می شناسند. او از مولوی، ابن سینا، فارابی، دکارت و هگل دارای فهمی عمیق است و همه این دانش ها در آثار او به صورتی شریف مطرح گردیده است.

باید اندیشه ورزی وارد ساحت هنر شود
مسعود نقاش زاده استاد دانشگاه هم در سخنانی اظهار داشت: دکتر معتمدی در طول زندگی حرفه ای خود مدام به تکاپوی علمی و هنری مشغول بوده است. باید دید چرا اندیشیدن و هنرورزی و پیوند آن دو تا این اندازه مهم و باارزش است. در طول سال هایی که افتخار آشنایی با احمدرضا معتمدی را داشتم، شاهد تکاپوی ویژه در او بودم. زمانی که در بطن اثر هنری اندیشه وجود نداشته باشد، به غیر از سرگرمی، بستر دیگری فراهم نخواهد شد. کم تر فردی بدنبال تقلا و تکاپو است و نیاز است تا اندیشه ورزی وارد ساحت هنری شود.

وی افزود: معتمدی راهی را دنبال کرده که خیلی از اندیشمندان از آغاز سده بیستم دریچه ای را به روی آن گشوده و اعتقاد داشتند سینما تنها سرگرمی نیست. این هنر دارای ساحتی برای روایتگری اندیشه است.

تفکر معتمدی از جنس شعر و هنر است
سپس اکبر جباری، پژوهشگر و استاد فلسفه هم اظهار داشت: علی نصیریان در رابطه با دو خصوصیت اخلاق و تفکر در رابطه با معتمدی صحبت کرد و حدودا تمامی اهالی هنر و هنرمندان هم به این دو خصوصیت در رابطه با او اشاره داشته اند. باید دید چه نسبتی میان اخلاق و تفکر وجود دارد. من نزدیک به سی سال افتخار دوستی با معتمدی را داشته ام. اخلاقی که او از آن برخوردار است، برآمده از منقولات نیست. این اخلاق از جنس تفکر و در رابطه با آن تعریف می شود. ظهور عینی و عملی چنین تفکری به اخلاق منتج می شود. تفکر دارای اقسام گوناگونی در تاریخ اندیشه است و تفکر معتمدی از جنس شعر و هنر است. هنرمند به مفهوم اصیل کلمه به مفهوم انسان نیک بوده و به فردی اطلاق می شود که به فضائل چهارگانه آغشته باشد. هایدگر در کتاب «وجود زمان» به ملاقات اشیا رفتن را مطرح می کند و معتقد می باشد هنرمند به ملاقات اشیا می رود و من تصور می کنم این خصیصه در وجود معتمدی حاضر است.

معتمدی قبل از این که فیلم ساز باشد یک فیلسوف است
احمد مهرانفر بازیگر سینما که در فیلم «راه رفتن روی سیم» با معتمدی همکاری داشته است هم اظهار داشت: هر کدام از عزیزان حاضر در این جمع دارای جایگاهی ویژه در سینمای ایران هستند و خوشحالم که چنین مراسمی برای استاد معتمدی برگزار شده است. افتخار داشتم که در یک فیلم با او همکاری کرده و از او بسیار بیاموزم. او فردی بسیار شوخ طبع است. در آن فیلم جدا از بحث های فلسفی، شاهد شوخ طبعی ویژه او بودم و «راه رفتن روی سیم» دارای یکی از بهترین پشت صحنه ای دوران کاری من بود.

این بازیگر بیان داشت: سینمای معتمدی یک میراث ملی است و دولت باید قدردان چنین افرادی باشد و نیاز است تا فضا و مجال کارکردن برای این افراد برقرار شود. سینمای معتمدی نظیر نداشته و شبیه هیچکس نیست اما امروزه در معادلات ساخت فیلم، تنها گیشه دخیل است.

مهرانفر اضافه کرد: دغدغه هر هنرمند این است که ردی از خود به جای گذاشته و دارای تالیف باشد. معتمدی سینما را به صورتی دیگر تالیف کرد و فیلم های او دارای فاکتورهای ویژه و مختص به خود او هستند. معتمدی قبل از این که فیلم ساز باشد یک فیلسوف است و با این عقبه وارد سینما شد. معتمدی یک هنرمند موفق است و سینما را به گونه و شکل خاص خود تعریف کرد و او امروز خود یکی از مولفه های سینمای ایران محسوب می شود. خوشحالم که در این مراسم حضور دارم و امیدوار هستم بیشتر از این ها به هنرمندان تأثیر گذار در حوزه فرهنگ بها داده شود تا به نسل جدید معرفی شده و فرصتی برای کار داشته باشند.

ابوالفضل جلیلی کارگردان سرشناس سینما اظهار داشت: از مجموعه موزه سینما برای برگزاری این مراسم تشکر می کنم. من قلبا آقای معتمدی را دوست دارم و چندان آشنایی نزدیکی با او ندارم. من همیشه بدنبال سینمایی هستم که تجربه ای شبیه به فیلم دیدن را در مخاطب ایجاد نکند اما او را گرفتار حس و حالی عجیب کند. یادم می اید روزی در اتاق مونتاژ با چالشی مواجه بودم و حال خوبی نداشتم. از خدا خواستم تا نشانه ای برای من بفرستد و آقای معتمدی همان لحظه از در وارد شد.

در ادامه عبدالحسین زاده نماینده بنیاد ملی نخبگان هم لوحی را از سوی این بنیاد به احمدرضا معتمدی اهدا کرد.

احمدرضا معتمدی فیلمنامه نویس و کارگردان پیشکسوت سینما هم اظهار داشت: از اساتیدی که در این جمع حضور دارند سپاسگزارم. از مجموعه موزه سینما و آقای اسماعیلی که از بزرگان سینمای ایران تقدیر می کنند تشکر می کنم. اینروزها برگزاری مراسم بزرگداشت بسیار محدود شده است. دوستانی که در این جمع حضور دارند از ادبیاتی استفاده کردند که بیشتر در شأن خودشان بود. من توفیق این را داشتم که خدمت علامه طباطبایی برسم و بعد از ملاصدرا کسی به اندازه او در عرصه فلسفه مراتب موفقیت را طی نکرد.

کارگردان دیوانه از قفس پرید افزود: افتخار می کنم که حتی یک فریم فیلم سفارشی نساختم چونکه تنها به یک اندیشه باور داشتم. پاسخ تمام مسائلی که امروز در عرصه فرهنگ با آن مواجه هستیم در آثاری مانند مثنوی معنوی و همینطور تفسیر قرآن وجود دارد. ای کاش از استادانی مانند علامه طباطبایی بیشتر استفاده می کردیم. معتمدی اشاره کرد: متاسفانه شمس الدین امیر سلطانی را زمستان گذشته از دست دادیم در صورتیکه او به غیر از زبان های زنده دنیا، هفت زبان مرده دنیا را می دانست و فردی دانشمند بود.

معتمدی همینطور بیان داشت: من معتقدم باید در ابتدا الفبای رسانه، هنر و سینما آموخته شود. من اساتید بسیار زیادی دارم که از همه آنها تشکر می کنم. زمانی برادرم از آمریکا برای من دوربین هشت میلیمتری آورده بود که نگاتیوهای آن باید در آلمان ظاهر می شد و همان دوربین موجب شد تا من از ۱۰ سالگی ساخت فیلم مستند را شروع کنم و برادر دیگرم عبدالحسین معتمدی هم به من فیلمنامه نویسی و دکوپاژ آموخت. مساله زیبایی شناسی در جای جای آثار مولانا وجود دارد که در آن زیبایی مورد استقبال و تقدیر قرار گرفته است.

این پژوهشگر سینما اضافه کرد: در قرآن سوژه یوسف دارای یک الگوی زیبایی شناسی است که باید به آن توجه گردد. زمانی که سوره یوسف را می خوانید متوجه می شوید جلوه هایی از زیبایی موجود است که تشعشعات آن تمام عالم را فرا می گیرد.

معتمدی در آخر بیان کرد: آقای اسماعیلی از مدیران باسواد کشور هستند که جا دارد از زحمات وی در موزه سینما و یرگزاری چنین مراسمی تشکر کنم.

در آخر مراسم با حضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما و هنرمندان حاضر، گنجینه احمدرضا معتمدی در موزه سینما راه اندازی شد.

اجرای این مراسم را سونیا پوریامین برعهده داشت.

در این بزرگداشت افرادی همچون: نظام الدین کیایی، پوران درخشنده، محمد آلادپوش، نازنین مفخم، شهاب اسفندیاری، سعید الهی، مهوش وقاری، عزیزالله حاجی مشهدی، حسن اسلامی مهر، شادی احدی فر و حسن حسینی حضور داشتند.



1403/03/23
10:47:23
0.0 / 5
202
تگهای خبر: بازیگر , برنامه , پژوهش , زیبایی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است