در گفت وگو با هنر شهر مطرح شد؛

ویلای موروثی به مخاطب باج نمی دهد

ویلای موروثی به مخاطب باج نمی دهد به گزارش هنر شهر، کارگردان فیلم داستانی ویلای موروثی از چالش های نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلندش گفت و خاطرنشان کرد در این کمدی به دنبال لودگی نبوده و به هر قیمتی از مخاطبان خنده طلب نکرده است.


نیما هاشمی کارگردان فیلم داستانی «ویلای موروثی» در رابطه با ساخت نخستین فیلم بلند خود به خبرنگار مهر اظهار داشت: سال ها در تئاتر به فعالیت پرداختم و بعنوان بازیگر و کارگردان در کارهایی حضور داشتم اما متاسفانه وضعیت مالی در تئاتر هیچگاه خوب نبوده است. بعنوان مثال شخصا هنوز نتوانستم نصف مبالغی را که از راه بلیت فروشی نمایش ها کسب کرده ام از سالن هایی که در آنها اجرا رفته ام، بگیرم. البته حتی اگر آن طلب ها هم پرداخت گردد، باز ضرر کرده ایم. ازاین رو با توجه به این وضعیت، نتوانستم در تئاتر راه خویش را ادامه دهم و دوام پیدا کنم. چونکه به هر حال عوامل کار هم نیازهای مالی دارند که با وضعیت فعلی نمی توان آنرا برطرف کرد. در نتیجه تصمیم گرفتم که زودتر به سمت آرزوی دوران جوانی ام که فیلمسازی است بروم. بدین سان نخستین اقدامات لازم برای تولید فیلم را آغاز کردم. به هر حال تولید فیلم، حداقل خروجی ماندگارتری دارد. چونکه سال ها می تواند توسط مردم دیده شود و لبخندی روی لب هایشان بیاورد. وی در رابطه با فرایند تولید فیلم «ویلای موروثی» توضیح داد: قصدم این بود که با توجه به شرایط جامعه، فیلمی کمدی را آماده نمایش کنم. بدین سان به همراه مشاوران، فیلمنامه های بسیاری را خواندیم ولی اغلب آثار، سمت و سوی لودگی داشتند یا به اتفاقاتی می پرداخت که در جامعه ما رخ نمی دهند. در واقع خاستگاه این آثار این بود که با حرکات مثبت هجده و طنز کلامی نامطلوب خنده بر لب های مردم بیاورند. اما شخصا فکر می کنم این که بخواهیم به هرقیمتی خنده را گدایی نماییم، اتفاق مثبتی نیست. ما در رویارویی با متن «ویلای موروثی» اتفاقی را دیدیم که دیگر آثار، از آن بی بهره بودند. داستان «ویلای موروثی» در رابطه با خانواده ای فقیر بود که ویلایی به آنها ارث می رسد. آنها با اجاره دادن ویلا، به نان و نوایی می رسند اما در انتها متوجه ثروت اصلی خود می شوند. ثروتی که اغلب ما آنرا داریم ولی از آن غافل ماندیم. این کارگردان افزود: همه بازیگران در این فیلم به صورت رئال بازی کرده و به هیچ وجه به سمت لوده بازی نرفتند تا به زور خنده بیاورند. این کار در اصل یک کار اجتماعی و طنز موقعیت است. حتی در قسمتهایی از فیلم امکان دارد، دل مخاطب برای افراد حاضر در فیلم بسوزد. هاشمی در قسمت دیگری از صحبت هایش در رابطه با چالش هایی که در ساخت فیلم با آن روبه رو اظهار داشت: بزرگ ترین چالش ما در این فیلم، به مساله تهیه کنندگی مربوط می شد. به هر حال در کارگردانی با وجود آقای کریم رجبی که مشاور ما بودند، مشکلی نداشتیم اما در بخش تهیه کنندگی ماجرا دشوار بود. چون تهیه کننده اول و سرمایه گذار ۱۰۰ درصد کار خودم بودم. بعنوان مثال برآوردی که قبل از شروع کار داشتیم یک سوم هزینه های نهایی کار بود. در واقع برآورد ما برای قبل از عید بود و برخی از قراردادها را هم قبل از عید بستم ولی پس از عید، همه چیز سه برابر شد چون قیمت تجهیزات بالا رفت و به دنبال آن قیمت بعضی از بازیگران ما دو برابر شد. علاوه بر این، فرآیند دریافت مجوز تهیه کنندگی برای کار بسیار دشوار بود. وی در رابطه با همکاری با بازیگران پیشکسوت در این فیلم توضیح داد: حضور پیشکسوتان عزیز برکت کار ما بود و است. به هر حال در محبوبیت این عزیزان هیچ شکی نیست اما علاوه بر این، حضورشان سبب دلگرمی همه عوامل همچون خودم بود. اگر در برآورد اینطور پیشبینی کرده بودیم که کار را در تعداد روز مشخصی جمع می نماییم، با حضور این عزیزان بسیار زودتر به نتیجه رسیدیم. چونکه این بازیگران به علت تجربه ای که داشتند تک برداشت و بدون تپق بودند و همین سرعت کار ما را ۱۰ برابر افزایش می داد. جدا از این موارد، مردم با هنرمندانی چون مریم امیرجلالی، خشایار راد و... خاطره داشته و به آنها علاقه مند هستند. همین مبحث هم به بیشتر دیده شدن کار کمک می نماید. این کارگردان در ادامه در رابطه با تجربه بازیگری در فیلمی که خود کارگردانی آنرا برعهده دارد هم بیان نمود: تجربه دشوار و عجیبی بود. البته در گذشته بازیگر تئاتر بودم و وقتی کارگردانی در تئاتر را تجربه کردم، بازیگری را کنار گذاشتم. در واقع همان جا هم نمی توانستم بازیگری و کارگردانی را انجام دهم اما علاقه مند بودم که در نخستین تجربه فیلم بلندم، این چالش را انجام دهم. فکر می کنم نیاز بود که من هم بعنوان بازیگر در کار حضور داشته باشم و به این صورت این اعتماد را از مردم بگیرم. «ویلای موروثی» ماجرای خانواده باغبانی به نام اردشیرخان دوگوشمال را به تصویر می کشد که به دنبال اتفاقاتی، ویلایی بعنوان ارثیه به او می رسد. در خلاصه داستان این اثر که فیلمنامه آن توسط افشین عطری نوشته شده، آمده است: اردشیرخان دوگوشمال به دنبال اتفاقات تلخ و شیرین که سرنوشت خانواده اش را تحت شعاع قرار داده، باید برای ویلای موروثی تصمیماتی اساسی بگیرد. مریم امیرجلالی، خشایار راد، سیروس همتی، آتش تقی پور، فرحناز منافی ظاهر، نیما هاشمی، یلدا علوی، هستی ساعی مقدم، علیرضا نجفی، پویا جعفری همچون بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند. رها هاشمی، داوود معصومی، یحیی ناصری زاده، فرشته بابایی، نسا یادگاری، فاطمه مراقی، ساناز لطفی، الهام کنشلو، زهرا کریمی، محبوبه محمد زاده، الهام محمدی، لیلا گروسی، وحید حسنی، محمد کمالی، طاها شجاع، عرشیا نیک روش، نگار آذرمی، حنانه کرمی، آرتین عباس زاده، کوثر شکری، طاهره تاج بخشیان، سارینا خیمه کبود، محمدرضا نظری، محمد رضا معین زاده، حدیث تلخابی، مرضیه اسماعیلی، مرجان خسروی، مبینا شجاعی، زهرا احمدوند، حمید رجبی، حمیدرضا فرخ، محمد طاها مددی دیگر بازیگران فیلم «ویلای موروثی» را می سازند. از دیگر عوامل این فیلم میتوان به مجری طرح: سهراب هدایتی، مشاور کارگردان: کریم رجبی و فرشاد خدایی، مدیر فیلمبرداری: حمید شکوهی، طراح صحنه و لباس: فرشاد خدایی، تدوین و اصلاح رنگ و نور: فرشاد خدایی، مدیرتولید: بهزاد هاشمی، مدیر برنامه ریزی و سرپرست گروه کارگردانی: پوریا میرزایی، مدیرصدابرداری: داود قلی پور، بازیگردان: افشین عطری، طراح گریم: مهرنوش صحابی، دستیار اول کارگردان: افشین عطری، دستیاردوم کارگردان: رضا مرادی، دستیار سوم کارگردان: پویا جعفری، منشی صحنه: شعله یخچالی، دستیار اول فیلمبردار: افشین خسرو آبادی، دستیاران صحنه و لباس: الهه نادری، علی نجفی، ریحانه مصطفی نژاد، یلدا علوی، مدیر تدارکات: جلال شعبانی نادر، عکاس: امیرعلی سید جلالی، مائده مُقِیسه، روابط عمومی: الهام محمدی، مشاور رسانه: حامد قریب اشاره نمود.

1403/03/08
13:23:39
0.0 / 5
352
تگهای خبر: بازیگر , برنامه , تئاتر , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است