صالحی، دبیر رویداد مداومت:

بدنبال استفاده از مد و لباس برای رساندن پیام مقاومت و صدای فلسطین به جهان هستیم

بدنبال استفاده از مد و لباس برای رساندن پیام مقاومت و صدای فلسطین به جهان هستیم هنر شهر: دبیر رویداد مداومت گفت این رویداد یک اقدام مستمر در پشتیبانی از محصولات حوزه صنایع فرهنگی با محوریت فلسطین است تا هنرمندان از این طریق بتوانند صدای مظلومان فلسطین را به جهانیان برسانند.


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور، نشست رسانه ای رویداد مداومت «دیپلماسی صنایع فرهنگی با رویکرد مد و لباس و هویت فلسطین»، قبل از ظهر امروز شنبه ۲۳ دی با حضور سجاد صالحی دبیر رویداد مداومت، فاطمه الشریف تولیدکننده، مریم شیرزادیان مدرس دانشگاه الزهرا (س)، علی پژمان مدیر روابط عمومی رویداد، محمدرضا کاوه مدیر روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و تعدادی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر انجام شد.
سجاد صالحی دبیر رویداد مداومت اظهار داشت: نزدیک به یکصد روز از جنگ غزه و اسرائیل می گذرد و اتفاقات بسیاری در طول این مدت رخ داد و شاهد عکس العمل های مختلفی در سطح بین الملل هستیم. رویداد مداومت از سطح بین الملل شروع شد و به سطح داخلی رسید. از حدود دو ماه گذشته به نقطه ای رسیدیم که در عرصه صنایع فرهنگی اقدام نوینی انجام دهیم بنا بر این آغاز به رصد تولیدات فرهنگ در سطح بین الملل کردیم. نتیجه کار کسب اطلاعاتی از این حوزه شد و متوجه شدیم که مجموعه های مختلفی در عرصه تولیدات فرهنگی عکس العمل ها و کنش های مختلفی را داشته اند و حوزه مد و لباس یکی از پرمخاطب ترین این مجموعه هاست.
وی افزود: اهتمام داریم در رویداد مداومت عکس العمل و دستاوردهای ویژه ای که توسط هنرمندان حوزه صنایع فرهنگی انجام شده است را مورد توجه قرار دهیم و از حوزه مد و لباس که یک رسانه زنده است برای رساندن پیام مقاومت و صدای مظلوم فلسطین استفاده نمائیم. ما در این جهت می خواهیم ایده های مختلفی را جمع آوری نماییم تا بتوانیم اقدامات مؤثر را انجام دهیم. به نظر می آید حوزه مد و لایف استایل می تواند در این جهت حامل پیام و هویت فلسطین باشد.
دبیر رویداد مداومت با طرح این پرسش در خصوص این که چرا موضوع فلسطین و حفظ هویت آن اهمیت دارد، اظهار داشت: هویت و فرهنگ فلسطین شامل خیلی از آداب و رسوم و فرهنگ مختلف در طول تاریخ است و به صورتی همه ملت ها با آن در ارتباط هستند. بدین جهت فرهنگ فلسطین یک فرهنگ جهانی است. سبک زندگی فلسطین حفظ یک نماد جهانی و هویت جهانی است. بیش از ۸۰۰ تولیدکننده را در سطح بین الملل شناسایی کرده ایم که تعدادی از آنها مطرح و برخی دیگر دارای رسانه های قوی هستند. زمانی که به این نقطه دست یافتیم که فضای جهانی درباب موضوع فلسطین داغ است، ما هم باید در این زمینه ورود نماییم و با کشورهایی که در این زمینه دغدغه مند هستند، مبادرت به یک سری کارهایی نماییم.
صالحی اظهار داشت: با کمک اساتید دانشگاه و تولیدکنندگان رویدادی به نام رویداد مداومت را طراحی نموده ایم و در تلاش هستیم تا ایده ها و طرح هایی که در عرصه نمادهای فلسطین تولید شده اند و یا درحال تولید هستند، شناسایی و در سطح بین الملل معرفی کرده و وارد چرخه اقتصادی نماییم. رویداد مداومت یک اقدام مستمر است و اتفاق اخیر فلسطین بهانه ای شد تا از محصولاتی که هویت ساز هستند حمایت و وارد حوزه تجاری سازی نماییم. ما باید بهانه ها را خلق نماییم تا این پروسه ریل گذاری شوند. ما در تلاش هستیم تا محصولاتی که در داخل کشور تولید می شوند در قالب شبکه وارد عرصه جهانی شوند. امروز موضوع غزه را داریم و فردا موضوع رمضان، عید فطر و اربعین را خواهیم داشت.
دبیر رویداد مداومت اظهار داشت: ما باید یک شبکه بزرگ صنایع فرهنگی را در سطح جهان خصوصاً جهان اسلام راه اندازی نماییم تا با هنرمندان سرتاسر جهان به اشتراک معنایی نائل شویم. هدف اصلی مان در رویداد مداومت ایجاد محصولات هویت ساز است. ما جلسه هم اندیشی طراحان و تولیدکنندگان را داشتیم که مهم ترین چالش آنها موضوع تجاری سازی محصولات بود. آنها مطرح نمودند که امکان فروش محصولات در داخل کشور نیست و آنها چندان روی این مساله تمرکز نمی کنند. نزدیک به ۵۰ تولیدکننده و طراح خوب در فراخوان رویداد مداومت شرکت کرده اند. تک تک آنها دارای ایده های خوبی هستند.

صالحی با اشاره به این مساله که حوزه مد و لباس، حوزه پر چالشی است، اظهار داشت: یکی از اشکالات این است که تولیدکنندگان در حوزه بین الملل اعتماد به نفس ندارند. ما در حال گفتگو هستیم تا این ۸۰۰ تولیدکننده سطح جهان را وارد شبکه اقتصادی نماییم و در رویدادهای آینده از آنها بهره مند شویم. رویدادهایی که در ایران و لبنان برگزار می گردد.
وی ادامه داد: اکنون در عرصه پویش و در راه شناسایی تولیدکنندگان هستیم. خیلی از تولیدکنندگان ما را با عنوان داستان حمایت (STORY.OF.SUPPORT@) می شناسند. اکنون درحال ارتباط گیری هستیم. نخستین اتفاق در قالب وبینار بین المللی با حضور تولیدکنندگان و طراحان لباس رخ می دهد تا این وبینار به عنوان نخستین ارتباط میان آنها باشد و هدف از اجرای این وبینار برقراری تعاملات جهت ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان سرتاسر جهان است. امیدواریم با کمک طراحان داخلی و رسانه این اتفاق شکل بگیرد.
دبیر رویداد مداومت اظهار داشت: یکی از اقداماتی که حاکمیت می تواند در حوزه مد و لباس انجام دهد، تسهیل در انجام یک سری از اقدامات است. ما یک سری قوانین و مقرراتی داریم که گاهی کار را برای فعالان این عرصه سخت می کند. برای مثال ما نمی توانیم در کشور رویداد فشن شو را داشته باشیم درحالی که این رویدادها می تواند به معرفی آثار کمک شایانی کند.
وی با اشاره به فراگیر نشدن لباس های سنتی در جامعه اظهار داشت: شعاری بودن طرح های لباس های سنتی سبب فراگیر نشدن آنها شده است. بیشتر خریداران لباس های سنتی برای نگارخانه و انجام عکس ها دنبال آن هستند. درحالی که طراحان باید از ظرافت های هنری در لباس های سنتی بهره گیرند تا بتوانیم شاهد فراگیر شدن این نوع لباس اقوام در سطح کشور باشیم.
صالحی در آخر سخنانش اظهار داشت: علاقمندان جهت شرکت در رویداد مداومت تا دوشنبه ۲۵ دی فرصت دارند محصولات خودرا به آدرس modaavemat.ir ثبت کنند. این آثار ارزیابی می شوند و از آنجاکه روز جمعه ۲۹ دی به نام روز غزه در تقویم ملی ثبت شده است محصولات رویداد مداومت در قالب نمایشگاهی در باغ موزه دفاع مقدس به معرض نمایش گذاشته می شود. در داوری ها سه شاخص را مد نظر قرار دادیم که می توان به هویت ساز بودن محصولات، نوآوری و خلاقیت در محصولات و تجاری سازی اشاره نمود. مجموعه های تولیدکننده باید بتوانند محصولاتی را تولید و معرفی کنند که در پروسه تجاری سازی قرار بگیرند.
ویژندهای مطرح دنیا با بهره گیری از نمادهای فلسطین به پشتیبانی از مردم غزه پرداختند
در ادامه مریم شیرزادیان مدرس دانشگاه الزهرا (س) اظهار داشت: زمانی که طراحی فراگیر می شود، آثارش در اذهان باقی می ماند و در این شرایط مخاطب عام و خاص هم ندارد. در طول این مدت اخیر موج جهانی در پشتیبانی از مردم مظلوم غزه راه افتاد و در شبکه های اجتماعی شاهد این موج ها بودیم. از آنجائیکه حوزه مد و لباس مخاطبان زیادی دارد، هنرمندان این عرصه با بهره گیری از نمادهای فلسطین همچون رنگ پرچم پویش های مختلفی را ایجاد کردند. حتی در این جهت ویژندهای مطرح جهان همچون زارا در تبلیغاتش از این نمادها بهره برد و در نهایت به علت آنکه با موج شدید اعتراض روبرو شد، مجبور شد تا آن نمادها را از تبلیغاتش بردارد.
وی ادامه داد: امروز نسل جدید نه فقط با نمادهای فلسطین آشنا نیستند بلکه از نمادهای کشورشان هم آگاهی ندارند. زمانی که درباب نمادها با آنها صحبت می نماییم و به تفهمیم نمادها می پردازیم، برای شأن جذاب می شود و تلاش می کنند تا از این نمادها در طراحی های شأن بهره گیرند.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: متأسفانه صنعت پوشاک کشور بیش از حد وارداتی شده است در صورتیکه ما باید صادرکننده باشیم، برای اینکه دارای یک فرهنگ قوی و غنی هستیم. متأسفانه نسل جدید ما تحت تأثیر رسانه های غرب هستند و تمایلات شأن بیشتر به آن سمت است. ما پتانسیل ایده پردازی و ذهن خلاق را در محیط های آموزشی و دانشگاه ها داریم که اگر به درستی پرورش یابند، می توانیم اثربخش باشیم. نسل جدید ما نسل غرب زده نیستند و زمانی که با آنها تعامل داریم متوجه این مساله می شویم.
وی ادامه داد: در رویداد مداومت اگر بتوانیم بازار را به سمت بین المللی سوق دهیم، اثربخش خواهیم بود چونکه الان تولیدکنندگان مان بدنبال بازار هستند و اگر بواسطه این رویداد بتوانیم تولیدات شأن را معرفی نماییم و آنرا به سمت تجاری سازی سوق دهیم، کمک شایانی را به آنها کرده ایم. متأسفانه شرایط اقتصادی بسیار ضعیف است و تولیدکنندگان مان در مذیقه هستند.

شیرزادیان اظهار داشت: ایرانیها دارای ایده و خلاقیت بسیاری هستند و کارهای شان با سطح جهان برابری می شود. متأسفانه آنها بستری برای بروز و ظهور ندارند. خیلی از محصولاتی که از هفته های مد جهانی خارج می شود، متوجه می شویم که تولیدات ایرانی دست کمی از این محصولات ندارند. امیدواریم بتوانیم زمینه های لازم را برای شان فراهم نماییم. ترکیه صنعت قوی در عرصه لباس دارد اما از ایده مناسبی برخوردار نیست درحالی که طراحان ایرانی دارای ایده های فوق العاده ای هستند که به مرحله تولید نمی رسد برای اینکه تولیدکنندگان به طراحان اعتماد ندارند و بر این تصور هستند که مردم خواهان پوشاک وارداتی اند. اگر تولیدکنندگان ببینند که مردم متقاضی صنعت داخلی هستند، بطور قطع آنها به سمت طراحان سوق می یابند. فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در رشته های طراحی مد و لباس روز ژوژمان شأن جذب برندهای بزرگی همچون نایک می شوند. یعنی ویژندهای مطرح در ایام ژوژمان فارغ التحصیلان حضور می بایند و آنها را جذب می کنند.
صاحبان بیش از ۵۰ ویژند، بانوان توانمند هستند
در ادامه این جلسه، فاطمه الشریف تولیدکننده اظهار داشت: صاحبان بیش از ۵۰ ویژند بانوان توانمند هستند. موضوع نوسان قیمت بازار یکی از چالش های مهم حوزه تولید است. از دیگر چالش های حوزه تولید می توان به بازار محصولات در سطح داخلی و خارجی اشاره نمود که ضعیف است.
او در آخر اظهار داشت: ما در عرصه صنعت پوشاک رسانه قوی نداریم که از این صنعت حمایت کند. تولیدکنندگان به علت محدودیت های موجود دیده نمی شوند. ما باید بستری برای بروز و ظهور آنها در حوزه بین المللی پیدا نماییم. پیشنهادم ارائه نشان حجاب همچون نشان هلال به محصولات صنعت پوشاک است. اگر صنعت پوشاک ایران بتواند نشان حجاب را در سطح بین الملل داشته باشد، می تواند پیام و حرف خودرا به جهانیان بزند. تولیدکنندگان ایرانی منحصر به فرد هستند و دارای توانایی های بسیارند.




منبع:

1402/10/24
08:42:09
0.0 / 5
386
تگهای خبر: آموزش , تبلیغات , دبیر , شبكه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است