كارگردان مستند نوآوران در گفت وگو با هنر شهر:
با روایت های صداوسیما انگار همیشه ۷ هیچ برنده ایم!
به گزارش هنر شهر، کارگردان مجموعه مستند «نوآوران» ضمن اشاره به ضرورت جریان سازی در روایت پیشرفت های علمی کشور، تصریح کرد که «محصولات رسانه ای که در اینباره تولید می شود، به جای جنبه اقناعی، جنبه تبلیغاتی دارد».
مهدی فارسی سازنده مجموعه «نوآوران» که پیشرفت های کشورمان در صنایع خلاق و دانش بنیان را روایت می کرد، در گفتگو با ایسنا در اینباره اظهار داشت: «نوآوران» چندمین مجموعه ای است که من ساختم و تلویزیون اصرار داشت که ادامه پیدا کند، اما من دیگر پیگیری نکردم، چون فکر می کنم نمی شود مساله را به اندازه کافی واکاوی کرد.
او افزود: ما مسائل را کامل نمی بینیم یا نمی خواهیم کامل منعکس نماییم. بخش های درخشان و امیدآفرین را می بینیم و تلاش می نماییم تا جایی که می شود، بازتاب دهیم، اما کاملا جنبه تبلیغاتی دارد و جنبه اقناعی ندارد. مثلاً صدا و سیما این بحث ها را طوری طرح می کند که انگار ما همیشه ۷ هیچ برنده ایم!
این مستندساز اضافه کرد: در این گونه کارها، مخاطب شناسی اتفاق نمی افتد. قسمتهایی را که صدمه شناسی نیاز دارد و می تواند پاشنه آشیل شود، مطلقا نمی بینیم.
فارسی علت این پاشنه آشیل را بی سوادی بعضی فیلمسازان دانست و توضیح داد: این ها حوزه های جدیدی است و هنوز به گفتمان تبدیل نشده است. در جایی مثل تلویزیون، شاید اگر گروه تخصصی وجود داشت و می توانست همکارانش را توجیه کند، فضا عوض می شد.
سازنده مجموعه مستند «نوآوران» تصریح کرد: رسانه می تواند در حوزه هایی که امکان رشد بیشتری دارند، متمرکز شود. رسانه قدرت جریان سازی دارد، اما در رسانه، نگاه تخصصی که دانش بنیان ها را ببیند و خط بدهد، وجود ندارد.
او در رابطه با تجربه خود از چالش های برنامه سازی در اینباره توضیح داد: در بعضی حوزه ها، دانش بنیان ها شاهکار کرده بودند، اما خریدار محصولات شان شرکتهای خصولتی بود. تصور کنید یک نقد کوچک در یکی از برنامه ها، سبب شد یکی از قراردادهای بزرگشان لغو شود، چون به مدیران شرکت خصولتی برخورده بود و گفته بودند ادبیات شما با ما خصمانه است!
فارسی افزود: ما نمی توانستیم بگوییم اصل گرفتاری این شرکتهای دانش بنیان تحریم خارجی نیست، بلکه تحریم داخلی است!
این مستندساز اظهار نمود: در این حوزه، جریان سازی بسیار اهمیت دارد. یعنی مثلاً پس از پخش یک فیلم مستند در تلویزیون، یک مجموعه رسانه ای دیگر روی آن سوژه کار کند و تاک شو منتشر کند، پرونده مبحث در خبرگزاری ها کار شود و حرف هایی که نمی توان در تلویزیون زد، در دیگر رسانه ها منتشر شود.
مهدی فارسی در انتها ضمن اشاره به این که هر مستند علمی و روایت پیشرفت، احتیاج به پیوست های بعدی دارد، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل روزمرگی رسانه ها، اتفاقی که باید بعد از پخش یک مستند بیفتد، نمی افتد. آن قدر مسائل مختلف پشت سر هم مدیران فرهنگی را بمباران کرده که نمی توانند جایی بایستند و مستمر و متمرکز روی مسائل کار کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب