بازخوانی مهر؛

خانه سینما وارد رقابت بلیت فروشی می شود؟

خانه سینما وارد رقابت بلیت فروشی می شود؟ به گزارش هنر شهر پس از گذشت ۲ سال از رسانه ای شدن خبر تلاش خانه سینما برای طراحی یك سایت فروش بلیت، هنوز معلوم نیست این سایت راه اندازی می شود یا خیر و آیا سمفا در آینده عضو تازه ای خواهد داشت؟



به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، از آغاز تیرماه و با آغاز مجدد فعالیت سالن های سینمایی، سامانه «سمفا» متشکل از ۴ درگاه فروش آنلاین فروش بلیت، تحت نظارت سازمان سینمایی و به منظور شکستن انحصاری که پیش از این در اختیار یک سامانه بود، افتتاح شد.
«سمفا» از جانب مسؤلان سینمایی بعنوان ترمینالی برای عرضه خدمات آنلاین به مخاطبان، سینماداران و صاحبان آثار معرفی شده است که در ذیل این سامانه جامع، درگاه های مختلف بلیت فروشی می توانند با ایده های رقابتی سهم خود از گردش مالی گیشه سینماها را مشخص کنند.
هرچند درباره چهار سامانه «سینماتیکت»، «ایران تیک»، «سینمابلیط» و «آپ» هنوز ابهامات بسیاری به خصوص درباره فراهم بودن زیرساخت های فنی برخی برای عرضه خدمات درخور، وجود دارد اما با بیان مؤسسه «بهمن سبز» از هفته گذشته درگاه اینترنتی «گیشه ۷» هم وارد میدان شد تا این مجموعه تحت مدیریت حوزه هنری هم در بازار رقابتی فروش آنلاین بلیت سینماها، نماینده ای رسمی داشته باشد.
نکته جالب اینکه هرچند دریافت ۴ درصد خدمات آنلاین اخیرا در فرایند قیمت گذاری یکی از این سامانه ها، تا حدودی خبرساز شده اما همچنان نگاه غالب برای ادامه فعالیت سامانه های بلیت فروشی، پذیرفتن حداقل انتفاع مالی و به تعبیری عرضه خدمات مجانی به مخاطبان با هدف پیشگیری از افزایش ناگهانی قیمت بلیت است و معلوم نیست با این انتفاع حداقلی، دلیل تعدد تقاضا جهت راه اندازی سامانه های متنوع چیست؟ تعددی که بیشتر از هر چیز مخاطبان را سردرگم و مهم تر از آن عرضه آمار تجمیعی و قابل استناد در حوزه اکران را دشوارتر و پیچیده تر می کند.
در این شرایط بازخوانی یک طرح بر زمین مانده در «خانه سینما» قابل توجه است؛ در سال ۱۳۹۷ خانه سینما اعلام نمود که به دنبال راه اندازی سایتی برای فروش بلیت سینما است، سایتی که قرار بود برای کمک به تأمین بودجه و نیازهای مادی خانه سینما به شکلی درآمدزایی هم داشته باشد.
برای راه اندازی این سایت اهداف بسیاری تعریف شده بود که مهمترین آن ایجاد یک «منبع درآمد ثابت» برای عرضه خدمات بهتر برای اعضای خانه سینما بود. خانه سینما در تلاش بود تا با راه اندازی این سایت خدمات بهتری را برای مخاطبان در نظر بگیرد و وارد یک رقابت سالم با تنها سامانه اینترنتی فروش بلیت آن زمان یعنی سینماتیکت شود.
روانبخش صادقی یکی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما همان زمان در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام نموده بود: «اگر بتوانیم سایت فعال و گسترده تری ایجاد نماییم بی گمان فروش فیلم ها بالا می رود و تأثیرات مثبتی بر چرخه اقتصادی سینما خواهد داشت. تمام این اهداف سبب شده تا برای طراحی این سایت همه جوانب و خط مشی های خانه سینما مورد توجه قرار گیرد.»
خانه سینما همینطور در تلاش بود تا نقص سایت های فروش بلیت فیلم در این سایت برطرف شود. این اخبار در زمانی منتشر گردید که خانه سینما اعلام نموده بود بزودی از این سایت رونمایی می شود و حتی زمزمه هایی درباره واگذاری بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر به این سایت به گوش می رسید اما پس از گذشت ۲ سال از انتشار این ایده ها، هنوز هیچ خبری از رونمایی و یا شروع به فعالیت این سایت منتشر نشده است.
با توجه به فعالیت «سمفا» و ورود پررنگ تر رقبای تازه نفس به میدان عرضه اینترنتی بلیت سینماها، باید دید آیا راه اندازی سایت فروش بلیت هنوز در دستور کار مدیران خانه سینما قرار دارد یا به واسطه شکسته شدن انحصار «سینماتیکت» که انگیزه اولیه مدیران «خانه سینما» بود، پرونده ایده راه اندازی این سایت برای همیشه مختومه شده است.

1399/04/10
13:33:58
5.0 / 5
2271
تگهای خبر: آنلاین , جشن , جشنواره , حوزه هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است